Za nami trzeci dzień przesłuchań Konkursu Wieniawskiego

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2022 07:15
Za nami przedostatni dzień przesłuchań pierwszego etapu. W tej części konkursu każdy z uczestników wykonuje pięć lub więcej kompozycji. Pierwszymi z nich są wybrane Kaprysy Henryka Wieniawskiego oraz Niccolò Paganiniego.
Na scenie skrzypek Elias David Moncado
Na scenie skrzypek Elias David MoncadoFoto: Mat. pras.

Następnie uczestnicy wykonują jedną z trzech propozycji Sonat i Partit Johanna Sebastiana Bacha. "Są to: zadumane Grave i Fuga a-moll, filozoficzna Chaconne d-moll, kreślone szeroką linią Adagio i najdłuższa ze skrzypcowych fug (C-dur)" – wyjaśnia Łucja Siedlik na łamach Gazety Konkursu Wieniawskiego. "Sonaty i Partity (…) skrzypcom pozwalają osiągnąć pełnię brzmienia, jaką niewielu kompozytorów uzyskało w kolejnych stuleciach. Przekształcają instrument melodyczny w wielogłosową machinę, a wprawiającym ją w ruch dają możliwość układania linii w niezliczone konfiguracje, układy napięć, znaczeń i odcieni, co wspaniale słychać na nagraniach" – pisze Siedlik w dalszej części artykułu.

Jeden utwór jest identyczny w programie każdego uczestnika. To czwarta część Sonaty nr 10 G-dur, op. 96, której problematyczność opisywał Jakub Puchalski w specjalnym serwisie Konkursu na stronie Tygodnika Powszechnego: "To kameralistyka, dialog z fortepianem, spotkanie, w którym skrzypek nie ma olśniewać, lecz uczestniczyć w interpretacji. Musi wnieść do niej balans i harmonię, pozwalające cieszyć się prostotą tematu, także kontrasty dynamiczne i precyzyjną artykulację, którymi żyją drobne niekiedy frazy, często też musi stanąć z boku, grając myśli poboczne. Nad wszystkim unosi się wreszcie konieczność zbudowania formy, która powinna zostać dopełniona i zamknięta, w przeciwnym bowiem razie finał sonaty zamienia się w ciąg może i atrakcyjnych, ale niespójnych pomysłów". Ostatnie z wykonywanych utworów to już wybrane kompozycje patrona Konkursu, Henryka Wieniawskiego.

KOGO USŁYSZYMY OSTATNIEGO DNIA PRZESŁUCHAŃ - 11 PAŹDZIERNIKA?

Przed nami ostatnich siedmiu uczestników 1 etapu:

1. Adam Suska (g. 9:30)

22-letni Polak. W 2022 roku debiutował jako solista z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Koszalińską, a także w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Kształci się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina u Agaty Szymczewskiej.

Program:
N. Paganini – Kaprys a-moll op. 1 nr 7
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

2. Sulamita Sara Ślubowska (g. 10:25)

26-latka pochodząca z Polski. Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze. Obecnie studentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Występowała podczas licznych festiwali w Warszawie, Lwowie, Książu i Győr.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
H. Wieniawski – Kaprys Es-dur op. 10 nr 5 Alla Saltarella
N. Paganini – Kaprys Es-dur op. 1 nr 23
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

3. Max Tan (g. 11:40)

29-letni reprezentant Stanów Zjednoczonych. W Sarasocie prowadzi cykl koncertów salonowych pod nazwą Listen Hear. Doktorant w Juilliard, zajmuje się badaniami pięciu wersji utworu Poème Ernesta Chaussona, w tym aranżacją na skrzypce, fortepian i organy autorstwa Eugène’a Ysaÿego.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
N. Paganini – Kaprys E-dur op. 1 nr 9 La chasse
H. Wieniawski – Kaprys Es-dur op. 10 nr 5 Alla Saltarella
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

4. Belle Tin (g. 12:30)

22-letnia obywatelka Austrii. Studiuje na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jest współzałożycielką Classics From the Other Side, grupy zrzeszającej młodych muzyków z Azji i Europy.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
H. Wieniawski – Kaprys H-dur op. 10 nr 2 La Vélocité
N. Paganini – Kaprys A-dur op. 1 nr 21
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

5. Ayaka Uchio (g. 16:00)

25-letnia Japonka. Jest absolwentką University of the Arts w Tokio, a obecnie studiuje na Hoch-
schule für Musik und Theater w Monachium. Do tej pory otrzymała m. in. I nagrodę w August Everding Musikwettbewerb w Monachium i w International Arthur Grumiaux Competition for Young Violinists w Brukseli.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
N. Paganini – Kaprys a-moll op. 1 nr 24
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Polonaise brillante nr 2 A-dur, op. 21

6. Shihan Wang (g. 16:50)

17-latek japońsko-niemieckiego pochodzenia. Absolwent Central Conservatory of Music w Pekinie, a obecnie student Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Został wyróżniony m. in. w Zhuhai Mozart International Violin Competition i w Cooper International Violin Competition.

Program:
J. S. Bach – Adagio & Fuga z Sonaty nr 3 C-dur, BWV 1005
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
N. Paganini – Kaprys Es-dur op. 1 nr 17
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

7. Qingzhu Weng (g. 17:50)

21-letni Chińczyk. Studiuje na Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Jest laureatem m. in. Ysaye International Music Competition w Belgii, Mirecourt International Violin Competition we Francji i International Johann Sebastian Bach Competition w Niemczech.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
H. Wieniawski – Kaprys h-moll op. 10 nr 6 Prélude
N. Paganini – Kaprys g-moll op. 1 nr 10
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Legenda, op. 17
H. Wieniawski – Polonez D-dur, op. 4

mat. pras.

Czytaj także

Konkurs Wieniawskiego - 3 dzień przesłuchań, sesja wieczorna [WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2022 20:00
10 października jest trzecim dniem przesłuchań 1. etapu 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Zapraszamy do obejrzenia zapisu wideo wieczornej sesji, którą transmitowaliśmy na naszej stronie internetowej.
rozwiń zwiń