Garrick Ohlsson - przewodniczący jury
Amerykański pianista i laureat prestiżowych konkursów: im. Ferruccia Busoniego (1966), w Montrealu (1968) oraz VIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (1970), który przyniósł mu międzynarodową sławę. Kształcił się pod okiem wybitnych pedagogów, takich jak Claudio Arrau, Sascha Gorodnitzki, Rosina Lhévinne czy Irma Wolpe.
Choć długo kojarzony głównie jako znakomity interpretator muzyki Chopina, Ohlsson zbudował imponujący repertuar obejmujący ponad 80 koncertów – od klasyków, takich jak Haydn i Mozart, po muzykę współczesną, w tym dzieła pisane specjalnie dla niego.
Ohlsson ma na koncie bogaty dorobek fonograficzny, m.in. komplet dzieł Chopina, sonaty Beethovena (nagroda Grammy 2008), utwory Skriabina, Liszta, Debussy’ego i de Falli. Wystąpił też w filmie dokumentalnym The Art of Chopin. W 2015 roku zasiadał w jury XVII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie.
John Allison
Krytyk muzyczny, redaktor magazynów "Opera" i "Opera News", autor specjalizujący się w muzyce operowej, fortepianowej oraz kulturze muzycznej Europy Środkowo-Wschodniej. Zasiadał w jury wielu konkursów muzycznych, a w latach 2022 i 2025 przewodniczył jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Moniuszki w Warszawie. Współtwórca Międzynarodowych Nagród Operowych (2013).
Karierę krytyka rozpoczął w Londynie. Najpierw w "The Times", a później w "The Sunday Telegraph". Publikował również w "New York Times", "BBC Music Magazine", a także w licznych czasopismach naukowych. Współpracował z festiwalami operowymi w Glyndebourne i Wexford, regularnie prowadzi wykłady i jest autorem wielu tekstów encyklopedycznych oraz dwóch książek.
Yulianna Avdeeva
Zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego (2010), laureatka konkursów w Genewie i Bydgoszczy (im. A. Rubinsteina). Koncertuje na całym świecie z czołowymi orkiestrami i dyrygentami, m.in. z Pittsburgh Symphony, Los Angeles Philharmonic, London Philharmonic, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orkiestra Filharmonii Czeskiej, Sinfonia Varsovia czy NHK Symphony. Występowała w renomowanych salach, takich jak Wigmore Hall, Elbphilharmonie, Boulez Saal czy Tonhalle w Zurychu. Regularnie gości na festiwalu "Chopin i jego Europa" oraz innych prestiżowych wydarzeniach.
Grę na fortepianie rozpoczęła jako pięciolatka w Moskwie, kształciła się u Eleny Ivanovej, Konstantina Scherbakova i Vladimira Troppa, a także w prestiżowej Akademii Fortepianu nad jeziorem Como pod okiem takich mistrzów, jak Fou Ts’ong, Dmitry Bashkirov i William Grant Naboré.
Michel Béroff
Francuski pianista, dyrygent i pedagog, absolwent Konserwatorium Paryskiego. Międzynarodowy rozgłos przyniosło mu zwycięstwo w I Międzynarodowym Konkursie Messiaena w 1967 roku. Jako solista występował z czołowymi orkiestrami świata pod batutą takich mistrzów, jak Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Pierre Boulez, Kurt Masur czy Georg Solti. Współpracował także m.in. z Marthą Argerich czy Barbarą Hendricks.
Prowadził orkiestry we Francji, Włoszech, Kanadzie i USA, a przez 25 lat był profesorem Konserwatorium Paryskiego. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Jako juror zasiadał w komisjach najważniejszych konkursów pianistycznych.
Ma na koncie ponad 50 nagrań. Wielokrotnie nagradzany, m.in. pięciokrotnie Grand Prix du Disque. Redagował również nową edycję utworów fortepianowych Debussy’ego dla Wiener Urtext.
Sa Chen
Chińska pianistka. Laureatka konkursów w Leeds, Konkursu Chopinowskiego w 2000 roku i Vana Cliburna. Występowała z najważniejszymi orkiestrami świata, m.in. NHK Symphony, London Philharmonic, San Francisco Symphony, i w prestiżowych salach koncertowych, od Carnegie Hall po paryską Salle Pleyel.
Doceniana za interpretacje Chopina, otrzymała "Paszport Chopinowski" od polskiego rządu. Występowała jako solistka i dyrygentka, koncertując m.in. z Hungarian Chamber Orchestra oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej.
Angażuje się również w działalność charytatywną i ekologiczną: współpracowała z UNESCO i Bankiem Światowym. Zasiada w jury najważniejszych konkursów pianistycznych, w tym Konkursu Chopinowskiego.
Akiko Ebi
Japońska pianistka, absolwentka Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Tokio i Konserwatorium Paryskiego. Międzynarodową karierę rozpoczęła po zwycięstwie w Konkursie Marguerite Long i Jacques’a Thibaud oraz zajęciu V miejsca w Konkursie Chopinowskim w 1980 roku.
Koncertowała z wieloma czołowymi orkiestrami i dyrygentami, m.in. z Orkiestrą XVIII Wieku, Orchestre Philharmonique de Radio France i wszystkimi najważniejszymi zespołami japońskimi. Współpracowała z Marthą Argerich i wieloma uznanymi solistami oraz kwartetami kameralnymi.
Regularnie występuje na festiwalu "Chopin i jego Europa". Jej dyskografia obejmuje nagrania dzieł Chopina, Griega, Ravela, Faurégo i Weberna. Zasiada w jury najważniejszych konkursów pianistycznych.
Nelson Goerner
Argentyński pianista, laureat Konkursu w Genewie (1990). Koncertował z czołowymi orkiestrami (Philharmonia Orchestra, Orchestre de Paris, NHK Symphony) i dyrygentami, takimi jak Vladimir Ashkenazy, Esa-Pekka Salonen, Neeme Järvi czy Philippe Herreweghe. Jest częstym gościem festiwalu "Chopin i jego Europa".
To ceniony kameralista, wystepował m.in. z Marthą Argerich, Janine Jansen czy Stevenem Isserlisem. Od lat współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, dla którego nagrywa na instrumentach historycznych.
Goerner posiada bogatą dyskografię, obejmującą dzieła Chopina, Beethovena, Debussy’ego i Liszta. W 2018 roku został odznaczony Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
Krzysztof Jabłoński
Polski pianista. Laureat III nagrody XI Konkursu Chopinowskiego (1985) i Złotego Medalu Konkursu im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (1989). Koncertuje na całym świecie. Występował m.in. w Filharmonii Berlińskiej oraz z orkiestrami z Warszawy, Katowic, Stuttgartu, Hamburga i Brna, pod batutą takich dyrygentów, jak Krzysztof Penderecki, Franz von Brüggen czy Jerzy Semkow.
Ceniony kameralista; jest członkiem Kwintetu Warszawskiego. Ma na koncie liczne nagrania w Polsce, Niemczech i Japonii; NIFC wydał jego albumy z etiudami Chopina. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, regularnie zasiada w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych.
Kevin Kenner
Amerykański pianista, który zdobył międzynarodowe uznanie w 1990 roku, wygrywając II nagrodę na Konkursie Chopinowskim w Warszawie, Konkurs im. Terence’a Judda w Londynie i zdobywając III nagrodę w Konkursie Czajkowskiego w Moskwie. Studiował m.in. w Polsce u Ludwika Stefańskiego i w Hanowerze u Karla-Heinza Kämmerlinga.
Występował z czołowymi orkiestrami (BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, NHK Symphony, Filharmonia Narodowa) i wybitnymi dyrygentami, jak Charles Groves, Andrew Davis czy Stanisław Skrowaczewski. Jako kameralista współpracował m.in. z kwartetami Belcea, Tokyo i Casal oraz z Kyung Wha Chung i Mattem Haimovitzem.
Regularnie gości na Festiwalu "Chopin i jego Europa". Jego nagrania – szczególnie repertuar chopinowski – były wielokrotnie nagradzane. Wykłada w Frost School of Music na Uniwersytecie w Miami.
Momo Kodama
Japońska pianistka. Kształciła się w Europie, studiując m.in. w Konserwatorium Paryskim oraz pod kierunkiem Murraya Perahii i Andrása Schiffa. W wieku 19 lat została najmłodszą laureatką Konkursu ARD w Monachium (1991).
Występowała z czołowymi orkiestrami świata, m.in. Filharmonikami Berlińskimi, Bostońską Orkiestrą Symfoniczną i Orchestre National de France, grając pod batutą takich dyrygentów jak Seiji Ozawa, Kent Nagano czy André Previn.
Jest cenioną kameralistką, współpracuje z artystami takimi jak Steven Isserlis, Renaud Capuçon czy Jörg Widmann. Jej repertuar obejmuje muzykę od klasycyzmu po współczesność. Prawykonywała także utwory Toshio Hosokawy i Christiana Masona, którzy dedykowali jej swoje kompozycje.
Nagrała albumy dla ECM, Pentatone i Tritone. Od 2021 roku jest profesorką Hochschule für Musik Karlsruhe.
Robert McDonald
Amerykański pianista. Koncertuje w USA, Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej jako solista i kameralista. Przez lata występował u boku Isaaca Sterna oraz z orkiestrami m.in. San Francisco Symphony i Orquestra Sinfónica Nacional w Kostaryce.
Współpracował z czołowymi kwartetami smyczkowymi, takimi jak Juilliard, Takács, Brentano czy Borromeo, a także z Chamber Music Society of Lincoln Center i Chicago Chamber Musicians. Nagrywał dla Sony Classical, Bridge i innych wytwórni.
Jest profesorem fortepianu w Juilliard School i Curtis Institute of Music (Penelope P. Watkins Chair), a także dyrektorem artystycznym Taos School of Music w Nowym Meksyku. Uczestniczył w prestiżowych festiwalach, m.in. w Lucernie, Salzburgu, Marlboro i Ravinia. Laureat Złotego Medalu Konkursu Busoniego i Nagrody Krytyków Deutsche Schallplatten, w 2018 roku otrzymał doktorat honorowy Manhattan School of Music.
Piotr Paleczny
Polski pianista i pedagog. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów, w tym III nagrody i nagród specjalnych na VIII Konkursie Chopinowskim w Warszawie (1970). Studiował w klasie prof. Jana Ekiera na UMFC, a na jego rozwój artystyczny wpłynęły m.in. spotkania z Arturem Rubinsteinem i Witoldem Lutosławskim.
Występował jako solista z najważniejszymi orkiestrami świata (m.in. Chicago Symphony, Concertgebouw, Royal Philharmonic), koncertował na prestiżowych scenach, takich jak Carnegie Hall, Musikverein, Suntory Hall czy Teatro Colón.
Od 1993 r. jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju oraz Konkursu im. Paderewskiego w Bydgoszczy. Prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
Ewa Pobłocka
Polska pianistka, laureatka X Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego (1980), gdzie zdobyła także nagrodę za najlepsze wykonanie mazurków. Kształciła się w Gdańsku, a następnie w Hamburgu.
Koncertowała na całym świecie, występując w najbardziej prestiżowych salach i z renomowanymi orkiestrami, m.in. London Symphony Orchestra, New Japan Philharmonic czy Sinfonią Varsovią. Aktywnie uprawia muzykę kameralną. Współpracowała m.in. z Kwartetem Śląskim, Jadwigą Rappé i Ewą Podleś.
Ma w dorobku ponad 50 albumów, nagranych dla renomowanych wytwórni (m.in. Deutsche Grammophon, NIFC). Dokonała wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich, m.in. Lutosławskiego, Panufnika, Szymańskiego i Mykietyna, którzy dedykowali jej swoje dzieła.
W Programie Drugim Polskiego Radia była autorką audycji poświęconych twórczości Bacha: "Zacznij od Bacha" i "Przypadki Bacha".
Katarzyna Popowa-Zydroń
Polska pianistka bułgarskiego pochodzenia, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej i wiedeńskiej Hochschule für Musik. Laureatka międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym wyróżniona na IX Konkursie Chopinowskim (1975).
Ceniona pedagożka, związana z Akademiami Muzycznymi w Gdańsku i Bydgoszczy. Jej uczniowie, m.in. Rafał Blechacz, odnoszą sukcesy w prestiżowych konkursach. Prowadzi kursy mistrzowskie i zasiada w jury konkursów w Polsce i za granicą. W 2015 roku przewodniczyła jury XVII Konkursu Chopinowskiego.
Aktywna koncertowo, wykonuje repertuar od baroku po XX wiek, z naciskiem na klasyków i polską muzykę współczesną. Współzałożycielka Gdańskiego Stowarzyszenia Miłośników Muzyki i festiwalu Musica nos unit. Odznaczona m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski i medalem "Gloria Artis".
John Rink
Wybitny znawca twórczości Fryderyka Chopina, specjalizuje się w analizie jego rękopisów, praktyce wykonawczej i historii recepcji. Profesor Uniwersytetu w Cambridge, członek St John’s College, redaktor serii "The Complete Chopin – A New Critical Edition" (Peters Edition) i autor licznych publikacji, w tym nagradzanych książek o koncertach fortepianowych i pierwszych wydaniach dzieł Chopina.
Dyrektor projektów cyfrowych "Chopin’s First Editions Online" oraz "Online Chopin Variorum Edition". Absolwent Princeton, King’s College London i Cambridge, koncertujący pianista, specjalizuje się w grze na fortepianach historycznych (szczególnie marki Pleyel). Od 2015 roku juror Konkursu Chopinowskiego, członek Rady Programowej NIFC i redakcji "The Chopin Review".
Wojciech Świtała
Pianista i pedagog, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa Józefa Stompla), kształcił się także u Karla-Heinza Kämmerlinga i Jeana-Claude’a Vandena Eyndena. Laureat międzynarodowych konkursów, m.in. Marguerite Long–Jacques Thibaud w Paryżu i Konkursu w Montrealu. Na Konkursie Chopinowskim w 1990 roku zdobył nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza.
Występował jako solista i kameralista na niemal wszystkich kontynentach. Nagrał wiele płyt, współpracując z wytwórniami takimi jak BeArTon, DUX, Sony i NIFC. Jego albumy zdobyły m.in. dwukrotnie Grand Prix du Disque (2000, 2005) i trzykrotnie nagrodę Fryderyk.
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach. Juror prestiżowych konkursów pianistycznych, m.in. Konkursu Chopinowskiego (2015, 2021), którego edycji na instrumentach historycznych w 2023 roku przewodniczył. Zasiada w Radzie Programowej NIFC.