Kawaler srebrnej róży - premiera w Operze Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 14:37
Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa (1864-1949), której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911), wystawiona zostanie we Wrocławiu 13 grudnia.
Fragment plakatu zapowiadającego spektakl Kawaler srebrnej róży w Operze Wrocławskiej
Fragment plakatu zapowiadającego spektakl "Kawaler srebrnej róży" w Operze WrocławskiejFoto: materiały promocyjne

"Kawaler srebrnej róży" to owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. "Der Rosenkavalier" to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll.

Richard Strauss, niemiecki kompozytor i dyrygent przełomu XIX i XX wieku, uznawany jest za wybitnego kontynuatora niemieckiego romantyzmu, a zwłaszcza tradycji dramatu muzycznego Wagnera. Stworzył szereg cenionych oper (m. in. "Salome", "Elektra", "Capriccio" czy obecna w repertuarze Opery Wrocławskiej "Kobieta bez cienia"), okazał się także mistrzem poematu symfonicznego ("Don Juan", "Dyl Sowizdrzał", "Tako rzecze Zarathustra" i inne). Cenione są również pieśni Straussa, słowo i kontekst literacki odgrywają niezwykle ważną rolę w twórczości kompozytora.

"Kawaler srebrnej róży" to komedia muzyczna w trzech aktach, dzieło powstawało w latach 1909-1910. Tytułowy "kawaler" (Oktawian) jako posłaniec miłości wręcza młodej Zofii "srebrną różę", ale to tylko jeden ze szczegółów bogatej intrygi miłosnej, przywodzącej na myśl iście operetkowe perypetie z ukrywaniem się, przebierankami i sekretnymi schadzkami włącznie. Strauss i Hofmannsthal, wielcy artyści muzyki i słowa, nie tworzą tu jednak operetki, lecz subtelną komedię, pełną wyraźnych odniesień do opery komicznej a la Mozart. Odnajdziemy w tym dziele także aluzje do włoskiego stylu bel canto oraz do popularnych walców wiedeńskich.
materiały promocyjne/bch