Coppola i Staier najlepsi w sonacie Brahmsa

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2016 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie Sonaty Es-dur na klarnet i fortepian op. 120 nr 2 Johannesa Brahmsa.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie Sonaty Es-dur na klarnet i fortepian op. 120 nr 2 Johannesa Brahmsa (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Fragment okładki płyty, na której znalazło się zwycięskie nagranie sonaty Brahmsa
Fragment okładki płyty, na której znalazło się zwycięskie nagranie sonaty BrahmsaFoto: materiały promocyjne/Harmonia Mundi

Spośród sześciu wykonań jury w składzie Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jan Jakub Bokun za najlepsze uznało nagranie:

Lorenzo Coppola – klarnet (Schwenk & Seggelke, Bamberg 2001, na podstawie klarnetu B Bärmanna Ottensteinera), Andreas Staier – fortepian (Steinway & Sons, Nowy Jork 1875) (Harmonia Mundi 2015)

W audycji słuchaliśmy także następujących płyt:

Karl Leister – klarnet, Gerhard Oppitz - fortepian (Orfeo 1984)

Martin Fröst – klarnet, Roland Pöntinen – fortepian (BIS 2005)

Jon Manasse – klarnet, John Nakamatsu – fortepian (Harmonia Mundi USA 2008)

Kyrill Rybakov – klarnet (system Ottensteinera, 1879-1895), Anna Zassimova – fortepian (Carl Bechstein, Berlin 1876) (Antes Edition/Bella Musica Edition 2012)

Raphaël Sévère – klarnet, Adam Laloum – fortepian (Mirare 2014)

***

"Richardowi Mühlfeldowi, Mistrzowi swojego instrumentu, na pamiątkę, z wyrazami serdecznej wdzięczności" – taka dedykacja znalazła się na rękopisie dwóch sonat na klarnet i fortepian Johannesa Brahmsa. Kompozytor napisał je w Bad Ischl jesienią 1894 roku. Były one kolejnym dowodem fascynacji Brahmsa grą niemieckiego klarnecisty. Ich przyjaźń zawiązała się nieco wcześniej – w 1891 roku Brahms słuchał Mühlfelda grającego Mozarta i Webera. Tak się zachwycił, że nie tylko powrócił do pisania, ale zdecydował się stworzyć utwory z udziałem klarnetu (a dodajmy, że niemal w ogóle nie pisał utworów na instrumenty dęte). Powstały zatem: Trio a-moll op. 114, Kwintet h-moll op. 115 i wreszcie dwie sonaty na klarnet i fortepian: nr 1 f-moll, nr 2 Es-dur.

Premiera Sonaty Es-dur odbyła się w Wiedniu 8 stycznia 1895 roku. Grali Richard Mühlfeld na klarnecie i Johannes Brahms na fortepianie.

***

Plan słuchania wyglądał następująco:

Sonata Es-dur na klarnet i fortepian op.120 nr 2

I runda

Allegro amabile (frag.)

II runda

Appassionato, ma non troppo allegro

Finał

Andante con moto - Allegro

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jan Jakub Bokun

Data emisji: 5.03.2016

Godzina emisji: 17.00

mc/bch

Czytaj także

Wybrano najlepszy "Koncert skrzypcowy" Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 20:55
W pierwszy w tym roku "Płytowym Trybunale Dwójki" ocenialiśmy wykonania "Koncertu skrzypcowego" Ludwiga van Beethovena. Oto wyniki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Płytowy Trybunał osądził wykonawców Telemanna

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2016 10:00
Dwójkowi jurorzy oceniali nagrania Suity a-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo autorstwa Georga Philippa Telemanna.
rozwiń zwiń