Po dyskusji w studiu eliminowane są kolejne nagrania. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. Nazwiska wykonawców podawane są dopiero po odrzuceniu danego nagrania. Do końca więc słuchacze i krytycy trzymani sa w napięciu.
Do pierwszej audycji zaproszenie przyjęli krytycy muzyczni i dziennikarze: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Kacper Miklaszewski. Na pierwszy ogień poszły Koncerty brandenburskie Jana Sebastiana Bacha. Krytycy otwarcie mówili o swych osobistych preferencjach, dyskutowali o interpretacjach w rozmaitych kontekstach stylistycznych i historycznych. Starali się też odgadnąć, kto stoi za omawianymi interpretacjami. Czekały ich niespodzianki...
W pierwszej rundzie odpadły:
Academy of Saint Martin in the Fields, Neville Marriner - dyrygent. Nagranie z udziałem Henryka Szerynga, Michali Petri, Jean-Pierre'a Rampala, George'a Malcolma i Heinza Holligera (Philips 1981, nagranie 1980).
Hugo Kolberg (skrzypce solo), Weldon Wilber (róg solo), Robert Bloom (obój solo), 4 skrzypiec, 2 altówki, 2 wiolonczele, 2 kontrabasy, róg, 2 oboje, fagot, klawesyn, Fritz Reiner - dyrygent (nagranie 28 X 1949)
W drugiej rundzie odpadło nagranie:
Le Concert des Nations, Jordi Savall - kierownictwo artystyczne (Astree 1991, Alia Vox 2010)
W trzeciej rundzie odpadło nagranie:
La Petite Band, Sigiswald Kuijken - dyrygent (Accent 2010, nagranie 2009)
W finale znalazły się nagrania:
English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner - dyrygent (Soli Deo Gloria 2009, nagrania Cite de la Musique Paryż/Cadogan Hall Londyn 2009)
Musica Antiqua Koln, Reinhard Goebel - dyrygent (Archiv 1987, nagranie 1986-87)
Ostatecznie zwyciężyły interpretacje Reinharda Goebla, o pół smyczka przed nagraniem Johna Elliota Gardinera.
Czekamy na opinie i uwagi na temat programu (jacek.hawryluk@polskieradio.pl).
Aby posłuchać fragmentów pierwszej audycji, wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.