Wszyscy słyszeli o Agacie Szymczewskiej - zwyciężczyni ostatniego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego - oraz Rafale Blechaczu - chopinowskim tryumfatorze z 2005 roku. Nazwiska Bartosza Koziaka, Marcina Zdunika czy Mikołaja Pałosza pozostają znane niemal wyłącznie koneserom, choć polscy wiolonczeliści (laureaci Konkursu im. Lutosławskiego) cieszą się międzynarodową sławą.
- To w znacznym stopniu kwestia relatywnie krótkiej historii wiolonczeli - wyjaśnia wybitny wirtuoz, eksperymentator oraz pedagog, Andrzej Bauer. - Ten instrument cały czas bardzo dynamicznie się rozwija; sięgają po niego chętnie współcześni kompozytorzy, awangardowi improwizatorzy, a nawet didżeje. Przed wiolonczelą otwiera się świetlana przyszłość, nie tylko w świecie filharmonii.
Aby obejrzeć rozmowę z Andrzejem Bauerem, wystarczy kliknąć w ikonę "XXI wiek będzie należał do wiolonczeli" w boksie "Video" po prawej stronie.
Bauer niemało zresztą uczynił dla poszerzania wiolonczelowego repertuaru oraz stylistycznych horyzontów. Regularnie zamawia on utwory nie tylko u polskich mistrzów muzyki elektronicznej (projekt Cellotronicum); współpracuje z najwybitniejszymi jazzmanami (m.in. Leszkiem Możdzerem) oraz undergroundowymi eksperymentatorami (DJ Lenar, m.bunio.s). To on był inicjatorem - głośnej swego czasu - "Lutosfery", czyli nowoczesnych, swingowo-klubowych aranżacji arcydzieł Witolda Lutosławskiego.
Andrzej Bauer, Leszek Możdżer, m.bunio.s oraz "Intrada" z "Koncertu na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego:
Witold Lutosławski skomponował aż trzy wybitne utwory z wiodącą rolą wiolonczeli. Trudno się dziwić, wziąwszy pod uwagę, że jego Koncert powstał na zamówienie samego Mścisława Rostropowicza. Kroku dotrzymują Lutosławskiemu najwybitniejsi kompozytorzy młodszych pokoleń, chociażby Paweł Szymański i Paweł Mykietyn. Oni powierzają swoje arcywirtuozowskie nieraz utwory Bauerowi, Pałłoszowi czy Koziakowi - i jak dotąd się nie zawiedli.
O brak wybitnych wykonawców nie martwił się także Krzysztof Penderecki, który swoje Concerto Grosso przeznaczył aż na trzy wiolonczele i orkiestrę. W elitarnym gronie interpretatorów tego monumentalnego dzieła znaleźli się m.in. członkowie Cellonet - swoistego "all stars bandu" młodej polskiej wiolonczeli pod artystycznym kierownictwem Andrzeja Bauera.
Ten nietypowy oktet otworzy tegoroczną edycję Konkursu im. Lutosławskiego koncertem w warszawskim Zamku Królewskim. Z wyjątkowo nowoczesnym i różnorodnym stylistycznie programem: od artystycznych "remiksów" piosenek patrona, przez rozimprowizowany kameralny koncert Leszka Możdżera, po nowy utwór nadziei polskiej kompozycji - Aleksandra Nowaka.
Cellonet (z trzema laureatami Konkursu im. Lutosławskiego w składzie) to żywy dowód sukcesu stosunkowo młodej warszawskiej imprezy. Kolejny stanowi udział w jury najwybitniejszych mistrzów wiolonczeli z całego świata - przez lata funkcję przewodniczącego pełnił sam Mścisław Rostropowicz.
Ale konkurs jest przede wszystkim ukoronowaniem artystyczno-pedagogicznej kariery profesora Kazimierza Michalika - mistrza m.in. Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka, nazywanego coraz częściej "ojcem polskiej szkoły wiolonczelowej". Czy do grona jej spadkobierców dołączy w tym roku któryś z trzynastu rodzimych uczestników VIII Konkursu im. Lutosławskiego? Konkurencja reprezentująca cztery kontynenty jest poważna, ale dotychczasowe doświadczenia pozwalają wierzyć, że "wiek wiolonczeli" będzie w znacznej mierze dziełem Polaków...
Już teraz można obejrzeć naszą rozmowę z Andrzejem Bauerem -wystarczy kliknąć w ikonę "XXI wiek będzie należał do wiolonczeli" w boksie "Video" po prawej stronie.
Więcej o Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego dowiecie się Państwo z audycji Beaty Stylińskiej, którą wyemitujemy w przerwie transmisji środowego koncertu.
Program:
El Derwid – Plamy na słońcu – piosenki Witolda Lutosławskiego
Aleksander Nowak Ulica Spokojna 3 na 8 wiolonczel (prawykonanie)
Leszek Możdżer Sześć miniatur na fortepian i smyczki
Wyk. Agata Zubel – sopran, Leszek Możdżer – fortepian, Cezary Duchnowski – fortepian, komputer, Warszawska Grupa Cellonet, Andrzej Bauer - kierownictwo artystyczne
2 lutego (środa), godz. 19:00