Penderecki według Andrzeja Bauera

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2011 14:01
W majową niedzielę Andrzej Bauer był solistą w "Koncercie altówkowym" Krzysztofa Pendereckiego. Wiolonczelista przedstawił utwór we własnej transkrypcji.
Audio

Z okazji tego, transmitowanego przez polskie Radio, występu - z udziałem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Christopha Campestriniego - Anna Skulska zapytała Andrzeja Bauera  o doświadczenia w pracy nad dziełami Krzysztofa Pendereckiego.

- Koncert altówkowy w moim opracowaniu wykonywałem wiele razy, zwykle pod dyrekcją kompozytora, co jest zawsze niezwykłym doświadczeniem. Krzysztof Penderecki jest tolerancyjny wobec wykonawców, choć również bardzo wymagający - mówił Andrzej Bauer.

Muzyka wiolonczelowa Pendereckiego otworzyła nowe drogi muzyce na ten instrument, zwłaszcza w fazie awangardowej kompozytora. Penderecki eksperymentował wówczas z wieloma nowymi sposobami artylulacji i techikami wydobycia dźwięku. Muzycy podchodzili do tych nowinek początkowo nieufnie:

- Przyczyna była bardzo prosta. Muzycy obawiali się po prostu o swoje instrumenty, które są niesłychanie cenne i stanowią nierzadko dorobek całego życia. A przy tym są to instrumenty bardzo delikatne, zatem nowe techniki, wymagające  na przykład uderzania w pudło wiolonczeli, wywoływały opory.

Aby posłuchać całej rozmowy i dowiedzieć się między innymi o pracy nad "Koncertem" pod batutą Christopha Campestriniego i o znaczeniu Krzysztofa Pendereckiego dla XX-wiecznej muzyki wiolonczelowej, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" poprawej stronie.

Czytaj także

Wiolonczela w natarciu

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2011 18:00
- Apogeum rozwoju wiolonczeli mamy jeszcze przed sobą - powiedział na antenie Dwójki Andrzej Bauer - Wciąż odkrywamy nowe brzmienia i sposoby gry. Przenosimy się z filharmonii do klubów.
rozwiń zwiń