W programie uroczystego wieczoru znalazły się kompozycje jubilata: Otherwordly Resonances (Tableaux, II Księga) na dwa fortepiany, Music of a Summer Evening (Makrokosmos III) na dwa amplifikowane fortepiany i perkusję, Unto the Hills (American Songbook III) – Songs of the Sadness, Yearning, and Innocence na sopran, dwa fortepiany i kwartet perkusyjny.
Wśród wykonawców: Ann Crumb – sopran, Peter Degenhardt, Fuat Kent – instrumenty klawiszowe, Hans-Peter Achberger, Alfred Achberger, Simon Roloff, Mihaela Despa – instrumenty perkusyjne.
Zaprasza Joanna Grotkowska.
George Crumb
Urodził się 1929 r. w Charleston (Wirginia Zachodnia), studiował na Uniwersytecie Illinois u Eugene'a Weigela, w berlińskiej Hochschule für Musik u Borisa Blachera i na Uniwersytecie Michigan u Rossa Lee Finneya. Był stypendystą fundacji: Elizabeth Croft w Berkshire Music Center (1955), Fullbrighta (1955-56), Rockefellera (1964), Guggenhei-ma (1967 i 1973), Fromma (1973) i Forda (1976), a także National Institute for Arts and Letters (1967). W latach 1964-65 współpracował jako kompozytor-rezydent z Buffalo Center for the Creative and Performing Arts. Od 1965 r. aż do przejścia na emeryturę w 1997 r. był profesorem Uniwersytetu Pensylwanii w Filadelfii.
Za działalność artystyczną i pedagogiczną uhonorowano go licznymi nagrodami, m.in. Nagrodą Pulitzera (za Echoes of Time and the River; 1968), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (1971), Koussevitzky Recording Award (1971), Cannes Classical Award (1998). W 2001 r. otrzymał nagrodę Grammy za najlepszą kompozycję współczesną (Star-Child), a w 2004 r. - tytuł Kompozytora Roku prestiżowego czasopisma "Musical America".
Od 1975 r. George Crumb jest członkiem National Institute of Arts and Letters, a także członkiem honorowym m.in. Deutsche Akademie der Künste i doktorem honoris causa sześciu uczelni.
Ważniejsze utwory (od 1985): An Idyll for the Misbegotten (Images III) na flet amplifikowany i perkusję (1986), Federico's Little Songs for Children na sopran, flety i harfę (1986), Zeitgeist (Tableaux Vivants) na dwa fortepiany amplifikowane (1988), Easter Dawning na carillon (1991), Quest na gitarę i zespół kameralny (1994), Mundus Canis na gitarę i perkusję (1998), Unto the Hills na sopran i zespół kameralny (2001), A Journey Beyond Time na sopran i zespół kameralny (2002), Eine Kleine Mitternachtmusik na fortepian (2002), Otherwordly Resonances na dwa fortepiany (2003), River of Life na sopran i zespół kameralny (2003), Winds of Destiny na sopran i zespół kameralny (2004).