Rozmowy improwizowane: Craig Taborn Ostatnia aktualizacja: 08.05.2009 17:23 8 maja 2009, godz. 23:00 Craig Taborn - amerykański pianista grający również na instrumentach klawiszowych. Wydał kilka znakomitych autorskich płyt, ale mimo to znany jest przede wszystkim jako rzetelny i kreatywny współpracownik Tima Berne'a, Lotte Anker, Drew Gressa i Jamesa Cartera. I, co dla nas ważne, wspaniały rozmówca. Oto fragment rozmowy: Kilka miesięcy temu rozmawialiśmy z Marcinem Maseckim, znakomitym pianistą, który powiedział nam, że mimo wszystko nie przepada za fortepianem. Że fortepian kiepsko się nadaje do grania muzyki improwizowanej. Chopina gra mu się gładko, a improwizacja jest ciągłą walką z instrumentem. Co najbardziej lubisz, a czego nie znosisz w fortepianie?Osobiście lubię fortepian i improwizacja raczej łatwo mi przychodzi. Ale z drugiej strony dobrze rozumiem słowa Maseckiego. W Stanach stosunek do fortepianu jest zupełnie inny niż w Europie. Tutaj kojarzy się on przede wszystkim z tradycją romantyczną, w Stanach – ten obraz jest znacznie rzadszy. W procesie rozwoju jazzu pianiści stylu stride traktowali fortepian bardziej jak afrykański instrument perkusyjny – balafon czy coś w tym stylu. Takie rytmiczne podejście wytworzyło zestaw zupełnie innych rozwiązań w technice pianistycznej.Wiadomo, są pewne ograniczenia – nie da się np. wyjść poza strój temperowany, ale tę niedoskonałość mają wszystkie instrumenty klawiszowe, a nawet wspomniany balafon.Co zrobić – ja zakochałem się w fortepianie. Uwielbiam całą tradycję pianistyczną, ale sam podczas improwizacji często sięgam po „niepoprawne” techniki gry.Zapraszają Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk >>> myspace.com/ctaborn Zobacz więcej na temat: chopin Europa Janusz Jabłoński
Czas na jazz: Tippet Ostatnia aktualizacja: 12.09.2009 15:42 12 września 2009, godz. 19:00 W sobotę. o 19.00 zapraszają Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński Zobacz więcej na temat: Janusz Jabłoński
Rozmowy improwizowane: Uri Caine, czyli muzyk uniwersalny Ostatnia aktualizacja: 25.04.2010 16:18 Rozmowa Janusza Jabłońskiego i Tomasza Gregorczyka z ucieleśnieniem eklektycznego i erudycyjnego ducha nowojorskiej sceny Downtown Pianista żydowskiego pochodzenia połączył solidne akademickie wykształcenie (także kompozytorskie) z niemal nieograniczoną otwartością oraz elastycznością stylistyczną. Największą sławę przyniosły mu tyleż obrazoburcze, co uczone opracowania wielkich klasyków. Mahler na klezmerską nutę, Bach i latynosi, Mozart w Arabii albo Wagner w knajpie? Dlaczego nie... - O organicznej otwartości i sztucznych podziałach. - O wielkich mistrzu Franku Zappie. - O tym, jak żydowskie korzenie wpłynęły na biografię i rozwój osobowości Caine'a. - Szczegóły słynnych "klasycznych" projektów pianisty. - Homo ludens czy poeta doctus, czyli próba autodiagnozy. A oto, jak Uri Caine gra rhythm'n'blues... ...i Mozarta. Zobacz więcej na temat: blues Janusz Jabłoński