Z Andrew Cronshawem rozmawia Kuba Borysiak (mp3, 7,32 MB)
Andrew Cronshaw to wielka, barwna indywidualność współczesnej cyganerii folkowej nie tylko w Europie Północnej, ale także poszukiwacz znany na południu kontynentu z niecodziennych spotkań i artystycznego dialogu.
Folk na wyspach brytyjskich nie oznacza tylko odtwarzania tradycji ludowej. Jest także tworzeniem swego, ale w pewnej charakterystycznej konwencji najczęściej „pubowej”, a to od czasu fali - „Renaissance Folk” na przełomie lat 60. i 70. AndrewCronshaw jest jednym z przedstawicieli i animatorów tego nurtu. Oprócz gry na 74-o strunnej cytrze, fujarze słowackiej, rozmaitych fletach, a wśród nich ulubionym chińskim ba-wu jest także cenionym dziennikarzem, producentem muzycznym, a nawet managerem i reżyserem dżwięku. Jednym słowem człowiek renesansu otwarty na sztukę i kulturę świata, wspaniale odnajdujący inspirację dla swoich poszukiwań i przedsięwzięć. W dorobku ma tak znakomite dokonania jak albumy:„The Language of Snakes” z Sanna Kurki-Suonio, Arto Jarvela i Minną Raskinen; „On the Shoulders of The Great Bear” z udziałem również innych gwiazd skandynawskich jak m.inn: Hannu Saha, Jenny Wilhelms, a także Australijczyka - Iana Blake’a i Irlandczyka - Bernarda O’Neill’a. Ostatni album to wielki międzynarodowy sukces: „Ochre” nagrany wspólnie ze śpiewaczką egipskiego pochodzenia – Natachą Atlas, z syryjskim wirtuozem qanun Abdullahem Chhadeh, Matthaiosem Tsadhouridesem z Grecji na lirze i harfistą walijskim Llio Rhydderrchem. Po wydaniu tej płyty Andrew Cronshaw otrzymał podwójna nominację do nagród BBC: za płytę World Music Roku 2005 i dla Artysty Folk Roku 2005.
W końcu stycznia 2006 odwiedził Trebuniów-Tutków w Białym Dunajcu pozostawiając cudowny półgodzinny zapis pierwszych szkiców do nowego muzycznego poematu tatrzańskiego „Opowieści z Małej Łąki”. Najpiękniejszy zapewne jest „Anioł” Krzysztofa Trebuni- Tutki zaśpiewany przez Annę Trebunię – Wyrostek w dialogu z cytrą i fletami Andrew Cronshaw’a. Kolejne dwa lata Andrew Cronshaw spędził podróżując po swiecie, koncertując z Tigranem Aleksanyanem ormiańskim mistrzem duduk, Liu Fangiem chińskim wirtuozem pipa i gu-cheng oraz Wietnamczykiem Pham Duc Thanh grającym na dan bau. Powraca do nas na „Nową Tradycję” by podzielić się nową sztuką i dokończyć tamte tarzańskie opowieści.
Koncert: 11. kwietnia, 20.00