XVII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu - od 23 do 30 sierpnia 2009 r.
Według tradycji, Oświeciciele Słowian – bracia Cyryl i Metody jako pierwsze przełożyli z greki na język słowiański zdanie z Ewangelii św. Jana Na początku było Słowo. Jakie są korzenie naszej wrażliwości religijnej, w jaki sposób funkcjonuje człowiek uczestniczący w Liturgii? Kwestie te będą rozważane podczasFestiwalu w Jarosławiu. Tegoroczne koncerty stanowią doskonałą okazję do zapoznania się m.in. z poezją i muzyką epoki karolińskiej.
Szczegółowy program transmisji:
24 sierpnia, 20:00 - SEQUENTIA
Zespół Sequentia (Kolonia - Paryż)
Benjamin Bagby (śpiew i harfa) i Norbert Rodenkirchen (flety)
Zapowiedź koncertu w Kolegiacie w Jarosławiu
Fragmenty na koniec czasów
...sin tac piqueme, daz er touuan scal fragment Muspilli, prawdopobnie Fulda (początek IX w.)
Unsar trohtin hat farsalt wersja instrumentalna Freisinger Petruslied, Bawaria (koniec IX w.)
Thes habet er ubar woroltring De Die Iudicii z Evangelienbuch Otfryda von Weissenburg (Alzacja, †875)
Gaude coelestis sponsa utwór instrumentalny oparty na melodiach sekwencji frankońskich (IX w.)
Thaer waes swylcra fela Lay of the Last Survivor z poematu epickiego Beowulf (Anglo-Saksonia, ok. VIII w.)
Cigni utwór instrumentalny oparty na melodiach sekwencji frankońskiej (X w.)
Iudicii signum Proroctwo Sybilli Erytrejskiej (Akwitania, XI w.)
Puella turbata utwór instrumentalny oparty na melodii sekwencji frankońskiej (X w.)
Summi regis archangele Michahel Sequentia, quam Alcuinus Composuit Karolo Imperatori (Einsiedeln, X w.)
A fellr austan um eitrdala Proroctwo Völvy ze staroislandzkiej Eddy (Islandia, X w.)
Średniowieczni artyści, zainspirowani Apokalipsą św. Jana, stworzyli zbiór poezji śpiewanej, wypełniony uczuciami niecierpliwości i pragnienia. Utwory stanowiły przygotowanie śpiewaka i jego słuchaczy do wewnętrznej wędrówki. Przeniknięte zagadkowymi obrazami i wizjami proroka, miały obudzić duszę, by mogła zobaczyć to, co będzie kiedyś objawione. Wśród tekstów znajdują się opisy przebudzenia zmarłych, proroctwo Sybilli Erytrejskiej, łacińska sekwencja z frankońskiej tradycji wychwalająca archaniołów, wstrząsający opis Ragnaroku, kiedy armie Surta i Lokiego przypuszczają ostateczny, śmiertelny atak na północnoeuropejskich bogów.
Podczas koncertu zabrzmią rekonstrukcje germańskich lir, wczesnośredniowieczna harfa trójkątna oraz kopie średniowiecznych fletów poprzecznych.
Zespół Sequentia został założony w 1977 roku przez Benjamina Bagby i nieżyjącą już Barbarę Thornton. Jest jednym z najbardziej zasłużonych i nowatorskich zespołów muzyki średniowiecznej. Stworzyła szereg programów muzycznych i muzyczno-teatralnych, takich jak: Zaginione pieśni reńskiego harfiarza, Ordo Virtutum Hildegardy z Bingen, Planctus Marie z Cividale.
26 sierpnia, 20:00 - CANTILENA ANTIQUA
Zespół Cantilena Antiqua (Bolonia) pod kier. Stefano Albarello
Epos - DULCES EXUVIAE
Zapowiedź koncertu w kościele oo. Reformatów w Jarosławiu
Bella bis quinis - Anonim
De Philosophiae consolatione (O pociesze płynącej z filozofii) Boecjusza
Ut quid iubes pusiole - Gotszalk
Pieśń wygnania dedykowana Walfridowi Strabonowi
O miseri quae tanta insania – Hei mihi qualis erat – O lux Dardaniae
Eneida Wergilusza: Księga II – Eneasz opowiada historię swojego ludu
Occidentana – Notker Balbulus (instr.)
A solis ortu usque ad occidua
Pieśń upamiętniająca Karola Wielkiego przypisywana Teodulfowi
Rithmus Rabani
Hug dulce nomen
Anonimowa pieśń na śmierć opata Hugona
O stelliferi conditor orbis – Anonim
De Philosophiae consolatione Boecjusza
Albi ne doleas plus nimio memor – Anonim
Carmina (Pieśni) Horacego
I soror atque hostem – Dulces exuviae
Eneida Wergilusza: Księga II – Lament Dydony
Est mihi nonum superantis annum – Anonim
Carmina (Pieśni) Horacego
Wykonawcy:
Stefano Albarello (śpiew, lira, cytara),
Paolo Faldi (tibiae),
Gianfranco Russo (fidula),
Marco Muzzatti (cymbala, psalterium, tintinnabula)
Epicka i biesiadna liryka łacińska czasów Karola Wielkiego. Teksty Horacego, Boecjusza i zrekonstruowane fragmenty Eneidy Wergiliusza
Cantilena Antiqua zaprezentuje utwory z rękopisów Lat 1154, Lat 1115, przechowywanych w Paryżu. Zabytki datowane na przełom IX i X wieku stanowią ważne epicko-elegijne dziedzictwo kultury karolińskiej.
Cantilena Antiqua, założona w 1987 roku, składa się z muzyków wyspecjalizowanych w wykonywaniu zarówno religijnego, jak i świeckiego repertuaru średniowiecza i renesansu. Zespół Stefano Albarello brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. Festival Voix et Route Romaine, Il Canto delle Pietre, Festival International Terra de Troubadours.
28 sierpnia, 20:00 - CAPELLA REGIA
Zespół Capella Regia (Praga), dyr. Robert Hugo
Barokowa muzyka czeskich i polskich klasztorów
Zapowiedź koncertu w Bazylice Matki Bożej Bolesnej w Jarosławiu
Wykonawcy:
Markéta Mátlová, Veronika Pacíková (canto)
Václava Housková (alto)
Ondřej Šmíd (tenore)
Jan Morávek (basso)
Jiří Sycha, Vit Nermut (violino)
Ondřej Michal (violoncello)
Petr Budín (fagotto)
W Bazylice ojców dominikanów zostaną wykonane kompozycje barokowe zachowane w czeskich źródłach.
Albericus Mazak (1609 - 1661)
Laudate Dominum omnes gentes, Regem sempiternum, Factum est silentium
O Crux ave spes Duo Canti, Domine secundum actum, Hic est vere martyr
Sub tuum praesidium, Salve Regina, Ecce quam bonum
Adam Jarzębski (1590 - 1649)
Canzon seconda
Canzon quinta
Bohuslav Matĕj Černohorský (1684 - 1742)
Laudetur Jesus Christus
Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1667 - 1734)
In te Domine speravi
Wenzel Gunther Jacob(1685 - 1734)
Beatus vir, O coeli sydera
Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656 - 1746)
Salve Regina
Informacje opracowano na podstawie książki programowej XVII Festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu.