II Festiwal Mazovia Goes Baroque 2010
www.mazoviabaroque.pl
Organizator: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Współorganizator: Program 2 Polskiego Radia
Dyrektor Artystyczny: Cezary Zych
Projekt II:
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 9-11 kwietnia
Sala Koncertowa PSM w Płocku, 12 kwietnia
Zapraszamy na drugi, wyjątkowy projekt w ramach II edycji Festiwalu – 4 wieczory, 7 odsłon w Warszawie i w Płocku.
Niech nikogo nie zmyli nazwa naszego cyklu. Tym razem, jeden jedyny raz w ciągu roku, zdradzimy barok na rzecz… muzyki o kilkaset lat starszej i przeniesiemy się do średniowiecza, a częściowo także do renesansu. Zdrada to może nie tak wielka, bo muzykę średniowiecza i baroku łączy dużo więcej niż zwykle przypuszczamy.
Jak przy okazji każdego z naszych projektów jest przynajmniej kilka okoliczności, które braliśmy pod uwagę pracując nad programem oraz obsadą artystyczną, to tym razem jest ich więcej niż kiedykolwiek.
Zacznijmy od wątku Chopinowskiego, bo był on jednym z tych, o których nie chcieliśmy zapomnieć. Tak, to nie pomyłka - już w średniowieczu grano na instrumentach klawiszowych muzykę pełną wyobraźni i wyrafinowania, improwizowaną i ornamentowaną. To wtedy, a nie, jak najczęściej sądzimy, dopiero w epoce baroku i klasycyzmu rodził się ten szczególny i tak ważny do dzisiaj język muzyczny. Zaskoczy nas nie tylko swoją oryginalnością, ale również swoistą „nowoczesnością”. Będzie to też okazja spotkania z dwoma najstarszymi instrumentami klawiszowymi, które poprzedzały pojawienie się klawesynu, a później fortepianu. To claviciterium i clavisimbalum – instrumenty o prostej, ale zarazem kunsztownej budowie. Niedoskonałe, gdy porównamy je z fortepianem, ale zarazem doskonałe, gdy usłyszymy, jak wspaniale można na nich zagrać. Pokażą nam to Corina Marti, szwajcarska flecista i klawesynistka oraz polski lutnista, Michał Gondko. Ich ostatnie nagrania płytowe zyskały im prawdziwie światową sławę.
Skoro dzięki Chopinowi znaleźliśmy się w średniowieczu zajrzyjmy do miejsc, których muzyka była częścią codzienności – do klasztorów polskich i francuskich. Naszym przewodnikiem będzie międzynarodowy kwartet wokalny Peregrina, założony w Bazylei przez polską śpiewaczkę i muzykologa, Agnieszkę Budzińską. Kilka miesięcy temu zespół odebrał, m.in, w towarzystwie Simona Rattle’a, prestiżową nagrodę Niemieckiej Krytyki Muzycznej za płytę poświęconą muzyce, która zabrzmi na pierwszym koncercie projektu.
Nie można wyobrazić sobie pełnej panoramy muzyki średniowiecznej bez twórczości świeckiej. W jej poszukiwaniu włoska śpiewaczka Viva Biancaluna Biffi i jej partnerzy zaprowadzą nas aż do Portugalii, gdzie powstały słynne „Cantigas de Amigo”. Na tym samym koncercie, usłyszymy utrzymane w podobnym klimacie, ale należące do tradycji religijnej i związane z kultem maryjnym „Cantigas de Santa Maria”.
Viva Biancaluna Biffi pojawi się raz jeszcze sama, by zaprezentować swoje interpretacje włoskich renesansowych frottoli, pieśni, które prowadziły wprost do ukształtowania się wczesnego barokowego stylu operowego.
W ten sposób od Chopina cofniemy się do średniowiecza, a stamtąd poprzez renesans powrócimy do naszego tytułowego baroku.
Warszawa
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
9-11 kwietnia 2010
Wieczór 1
Piątek, 9 kwietnia, godz. 19.00
Odsłona 1
Ensemble Peregrina
Filia praeclara
Muzyka z XIII- i XIV-wiecznych klasztorów klarysek polskich
Odsłona 2
Corina Marti clavisimbalum, flety proste
I dolci fiori
Muzyka instrumentalna późnego trecenta
Wieczór 2
Sobota, 10 kwietnia, godz. 18.00
Odsłona 1
La Morra
Corina Marti claviciterium
Michał Gondko lutnia
Von edler Art
XV-wieczna niemiecka muzyka na instrumenty strunowe
Odsłona 2
Viva Biancaluna Biffi śpiew, fidel
Fermate il Passo
Narodziny recytatywu we Włoszech w początkach XVI wieku
Wieczór 3
Niedziela, 11 kwietnia, godz. 18.00
Odsłona 1
Viva Biancaluna Biffi śpiew, instrumenty smyczkowe
Armando Illario śpiew, instrumenty szarpane, instrumenty klawiszowe
Simone Mongelli instrumenty perkusyjne, śpiew
Cantigas de Santa Maria i Cantigas de Amigo
Odsłona 2
Ensemble Peregrina
Crux
Muzyka na okres wielkanocny ze źródeł paryskich (XII-XIV w.)
Płock, Sala Koncertowa PSM, ul. Kolegialna 23
Poniedziałek, 12 kwietnia, godz. 18.00
La Morra
Corina Marti flety proste, clavisimbalum, claviciterium
Michał Gondko lutnia
SONORUM VARIETAS
Muzyka instrumentalna schyłku Średniowiecza i wczesnego Renesansu
Szczegóły na: www.mazoviabaroque.pl
Bilety i karnety – rezerwacja i sprzedaż od 15 marca
Warszawa:
Bilet jednodniowy – cena 25 zł (normalny), 15 zł (ulgowy)
Karnet trzydniowy – cena 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy)
Rezerwacja telefoniczna: (022) 645 52 52 (pon.-pt. w godz. 12-15)
Płock: cena 15 zł (normalny), 10 zł (wejściówka – do nabycia wyłącznie w kasie POS)
Rezerwacja i sprzedaż: kasa POS, ul. Bielska 9/11, tel. (024) 364 10 85
Bilety dostępne na:
• www.mazoviabaroque.pl; www.ebilet.pl; www.ticketonline.pl; www.shortcut.pl
• w sieci punktów sprzedaży EMPIK, RUCH, Traffic Club w Warszawie
• oraz na godzinę przed koncertami