Od Bibera do Smolki. Wybierz swój koncert!

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2014 14:00
Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu "Konkurs za SMS". Do wygrania 4-płytowy box z symfoniami londyńskimi Haydna w nagraniu Orkiestry Szwajcarii Włoskiej i Howarda Shelleya.
Od Bibera do Smolki. Wybierz swój koncert
Foto: Alfons Hoogervorst / flickr / cc

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji (godz. 13.00-15.00), decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***

W tym tygodniu głosujemy na następujące koncerty:

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01


Festiwal "Aksamitna kurtyna. Dni muzyki współczesnej pewnej Europy" (Kraków, kościół św. Katarzyny, 25.10.2000 r.
Martin Smolka Grzyby i niebo (zamówienie, prawykonanie), Jurij  Łaniuk Muzyka z księgi utajonych przestrzeni i elegie dla ptaka-świata (zamówienie, prawykonanie), Onute Narbutaite Melodia w ogrodzie oliwnym (zamówienie, prawykonanie), Roman Berger Korczak In memoriam (zamówienie, prawykonanie)

Wyk. Aleksandra Gruca - mezzosopran, Łukasz Syrnicki - altówka, Piotr Janosik - wiolonczela, Alicja Lizer - flet, Wiktor Zaborny - organy, Damian Drzymała - kotły, Kwartet Śląski (Marek Moś, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki, Piotr Janosik), Kwartet Dafô (Justyna Duda, Danuta Augustyn, Kinga Roesler, Anna Armatys), Roman Rewakowicz - dyrygent

"Aksamitna kurtyna", po raz pierwszy zorganizowana w Krakowie w 2000 roku, nosiła podtytuł  "Festiwal pewnej Europy”, deklarujący  -  jeszcze przed wejściem Polski i jej sąsiadów do Unii Europejskiej - zniesienie podziału na Wschód i Zachód, przynajmniej w sferze sztuki. Andrzej Chłopecki, twórca tego nietuzinkowego festiwalu o mocnym ideologicznie przesłaniu, zamawiając wszystkie cztery utwory do programu koncertu w kościele św. Katarzyny, skierował do ich twórców następujące słowa: "wysławiaj swoją narodowość, przedstaw, co Twój kraj wnosi do Europejskiego Domu…".

Martin Smolka skomentował to wyzwanie tak: "Spróbuję raczej wyśpiewać to, czego do niego mój kraj nie wnosi, co chciałbym, żeby wnosił, ale na co demokratyczna większość kardynalnie gwiżdże: franciszkańską pokorę. Dlatego w końcu zostawiam wszystkie moje miłości literackie, które w ciągu długich miesięcy znowu przeczytałem (Hrabala, Haška, Holana, Demla, Wernischa i pieśni ludowe) i wybieram wiersze nieznanego naiwisty z zapomnianego zbioru, który wyszedł w roku 1968 pod tytułem "Bose nóżki". A o współpracę przy wykonaniu poproszę folklorystyczną śpiewającą skrzypaczkę.
Każde z prawykonań tamtego październikowego wieczoru stało się wydarzeniem. Wszystkie były fantastyczną odpowiedzią na skierowane przez Andrzeja Chłopeckiego i jego festiwal wyzwanie. Wartość dodaną stanowili znakomici wykonawcy, m.in.: Helena Vedralová jako "śpiewająca skrzypaczka”, wybitny ukraiński pianista József Örmény i Kwartet Śląski, jeszcze z Markiem Mosiem.

 

*

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Koncert Reinharda Goebla i Arte dei Suonatori w Studiu Koncertowym Polskiego Radia (Festiwal Muzyka dawna, persona grata, 27.V 2002)
H.I.F Biber Battalia; J.F Telemann Koncert polski B-dur, Koncert polski G-dur; Johann Heinrich Schmelzer Sonata; Sebastian Knupfer Sonata; J.F.Haendel Sinfonia HWV 339, Sonata HWV 228
To był kolejny, ale pod wieloma względami całkowicie wyjątkowy, koncert festiwalu "Muzyka dawna, persona grata”. Formuła dobrze znana - Arte dei Suonatori i goście, którzy spotykali się z poznańską orkiestrą, przygotowując nowe programy, przedstawiane często w tamtych latach w naszym radiowym Studiu Koncertowym. Bohaterem tego wieczoru był legendarny skrzypek Reinhard Goebel. Na interpretacjach jego oraz jego zespołu wychowały się przynajmniej dwa pokolenia wielbicieli muzyki dawnej.
Musica Antiqua Köln i nowe odczytanie baroku niemieckiego, całe bogactwo repertuaru drezdeńskiej orkiestry, wreszcie wirtuozowska muzyka skrzypcowa, której mistrzem, ale i ofiarą był sam Goebel. Przygotowując słynne nagranie "Sonat różańcowych" Bibera uległ kontuzji. Po kilku latach przerwy podjął heroiczny wysiłek, powrócił do gry, zmuszony był jednak przełożyć skrzypce do prawej ręki. Koncertem z Arte dei Suonatori w Warszawie wracał do tradycyjnej techniki. Goebel znów formie? Z nadzieją i niepokojem czekaliśmy na jego występ w Warszawie.
Tak, był w świetnej formie, grał i prowadził Arte dei Suonatori z pasją, zaangażowaniem i wielką przyjemnością. Dali razem naprawdę znakomity koncert!
*
K03
Posłuchaj fragmentu koncertu K03
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Gabriel Chmura;  Ewa Podleś – kontralt (Katowice, sala imienia Grzegorz Fitelberga, 8.10.2004)
György Ligeti Lontano, Gustav Mahler Kindertotenlieder, Antonin Dworzak VII Symfonia d-moll op. 70

Trzy dzieła reprezentujące różne muzyczne światy. "Lontano" Győrgy Ligetiego to pierwszy utwór napisany przez węgierskiego kompozytora przy zastosowaniu techniki, którą określił mianem mikropolifonii. W 1969 roku kompozycja przyniosła autorowi laur zwycięzcy Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu. "Kindertotenlieder" Gustava Mahlera do poezji Friedricha Rückerta są prawdziwą perłą w repertuarze Ewy Podleś, śpiewaczki uznanej przez krytyków za jeden z najwspanialszych kontraltów naszych czasów. Napisana na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego VII Symfonia d-moll op. 70 Antonina Dworzaka należy natomiast do najpiękniejszych w dorobku czeskiego kompozytora. Od pierwszych taktów czuje się, że powstawała w przypływie wielkiego natchnienia popartego doskonałym rzemiosłem.
K04
Posłuchaj fragmentu koncertu K04
6. Festiwal Muzyki Kameralnej "Kwartesencja” - koncert Royal String Quartet i Skampa Quartet (Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, 6.11.2009)
Dymitr Szostakowicz Dwa utwory na oktet smyczkowy op. 11; Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy op. 62 „Już się zmierzcha”; Leoš Janáček Kwartet smyczkowy „Sonata Kreutzerowska”

Festiwal "Kwartesencja” był spełnieniem marzeń jednego z najlepszych polskich zespołów kameralnych - Royal String Quartet. W założeniu miał być "imprezą niekonwencjonalną”;  poszczególne festiwale zaskakiwały więc niestandardowymi pomysłami repertuarowymi czy zapraszanymi do współpracy artystami. Nieczęsto przecież zdarza się, by na co dzień rywalizujące zespoły występowały "ramię w ramię". Stało się tak podczas jednego z koncertów 6. Festiwalu - 6 listopada 2009 roku w radiowym Studiu im. Witolda Lutosławskiego. Royalsi zaprosili wówczas do wspólnego grania swoich przyjaciół - znakomity czeski zespół Škampa Quartet. W finale oba kwartety zagrały razem - w oktecie. Na taki skład przeznaczone są dwie miniatury Dymitra Szostakowicza. Wcześniej rozłożyli swe siły między utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Leoša Janáčka. Interpretacje zarówno I Kwartetu smyczkowego "Już się zmierzcha”, jak i  Kwartetu "Sonata Kreutzerowska” mogłyby posłużyć za wzorcową wizytówkę wykonawczą każdego z  zespołów.

K05
Posłuchaj fragmentu koncertu K05
6. Międzynarodowy Festiwal "Chopin i jego Europa”: Joshua Bell - skrzypce, Steven Isserlis - wiolonczela, Denes Varjon - fortepian (Warszawa, Filharmonia Narodowa 07.08.2010)
Robert Schumann Sonata skrzypcowa a-moll op. 105, Trio fortepianowe d-moll op. 63,  Fantasiestücke op. 88; Fryderyk Chopin Sonata g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę, Trio fortepianowe g-moll op. 8
Dla tego koncertu warto było poświęcić piękną letnią sobotę. Chopin i Schumann, dwaj wielcy Jubilaci, trafili tego popołudnia na trzech wybitnych wykonawców swych dzieł. Przynajmniej dwaj z nich cieszą się statusem światowych gwiazd, co jednak nie zawsze przekłada się na kameralny sukces. W tym przypadku byli to wszak artyści nie tylko znakomici, ale i od dawna ze sobą muzykujący.

Amerykański skrzypek Joshua Bell - największy celebryta w tym gronie - okazał się muzykiem pełnym pasji i wrażliwości, potrafiącym jednak podporządkować swe ego wymogom kameralnej współpracy. Brytyjski romantyk wiolonczeli Steven Isserlis po raz kolejny dowiódł swej wspaniałej muzykalności i błyskotliwej wirtuozerii. Węgierski pianista Denes Varjon - uczeń m.in. Andrasa Schiffa i ceniony kameralista - przekonał, że potrafi swą grą inspirować nawet w tak wymagających utworach,  jak Sonata wiolonczelowa Fryderyka Chopina. Całości dopełniły znakomicie wykonane tria Chopina i Schumanna oraz Sonata skrzypcowa a-moll niemieckiego romantyka. Jeden z najpiękniejszych koncertów Roku Chopinowskiego, z całą pewnością!
mm/jp




 

Zobacz więcej na temat: koncert MUZYKA