Dla kogo Palma Ars Acustica? Dwójka zgłasza Sławomira Kupczaka!

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2014 13:08
15 marca zostanie rozstrzygnięty 2. Konkurs Palma Ars Acustica Grupy Ars Acustica - działu muzycznego Europejskiej Unii Radiowej. Program 2 Polskiego Radia zgłosił do udziału w konkursie "Raport" Sławomira Kupczaka.
Sławomir Kupczak
Sławomir KupczakFoto: materiały promocyjne

Konkurs Palma Ars Acustica zostanie rozstrzygnięty w Genewie podczas ostatniego dnia obrad dorocznego zebrania reprezentantów radiofonii publicznych zajmujących się tego typu twórczością. Konkurs, którego pierwsza edycja rozstrzygnięta została w 2013 roku w Kolonii, reaktywuje w zmienionej nieco, szerszej formule Międzynarodową Trybunę Muzyki Elektroakustycznej, organizowaną co 2 lata (z małymi wyjątkami) od 1986 do 2005 roku pod patronatem Międzynarodowej Rady Muzycznej afiliowanej przy UNESCO.

Pierwszy etap tegorocznego konkursu Palma Ars Acustica dobiegł końca. Po zapoznaniu się z dwudziestoma czterema utworami zgłoszonymi przez szesnaście radiofonii z trzynastu krajów, reprezentujący je delegaci wyłonili drogą głosowania na odległość - czyli przy pomocy poczty e-mail - grupę finalistów.

15 marca w Genewie po wspólnym przesłuchaniu tych kompozycji odbędą się dwa głosowania. Po raz pierwszy wybrany zostanie utwór zwycięski, tak zwany wyselekcjonowany oraz cztery rekomendowane, najpierw w kategorii radio-art – sztuki radiowej, a następnie w kategorii muzyki elektroakustycznej.

Polskie Radio reprezentowane jest przez komputerową postać Raportu Sławomira Kupczaka. Istnieje także wersja z roku 2012, przeznaczona na komputer i zespół kameralny, opracowana dla  norweskiego zespołu Cikada, wykonana na festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie we wrześniu 2012 roku.

Utwór powstał na zamówienie Festiwalu Laboratorium Myśli Muzycznej w Jeleniej Górze, podczas którego 29 października 2011 roku w Filharmonii Dolnośląskiej odbyła się jego premiera. Kluczowe dramaturgiczne znaczenie w utworze Sławomira Kupczaka ma wyrazisty w swojej wymowie tekst Pawła Krzaczkowskiego, nagrany przez Irminę Babińską oraz Jacka Paruszyńskiego.

***

Paweł Krzaczkowski jest eseistą, literatem, redaktorem działu kultury "Recyklingu Idei". Studiował filozofię, filologię polską, muzykologię, a także w Studium Kultury i Języków Żydowskich Uniwersytetu Wrocławskiego. Publikuje teksty poświęcone współczesnej audio-kulturze, architekturze oraz zjawiskom z obszaru sztuk wizualnych i literatury.

Sławomir Kupczak - urodzony w 1979 roku we Wrocławiu. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej we Wrocławiu  u Jana Wichrowskiego oraz kompozycję komputerową u Cezarego Duchnowskiego (1998 - 2003). Studia podyplomowe (2003 - 2005) w zakresie kompozycji specjalnej, komputerowej oraz muzyki teatralnej i filmowej ukończył u Stanisława Krupowicza (kompozycja specjalna), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) w macierzystej uczelni. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich,  Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej i Polskiego Związku Działkowców.

Marek Zwyrzykowski/mc

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Norweska muzyka elektroniczna narodziła się w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2013 20:00
W audycji "Wybieram Dwójkę" zaprosiliśmy na kolejny koncert z cyklu "Eastern Waves", podczas którego Maja Ratkje i zespół Małe Instrumenty złożą hołd fenomenowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Szlifirski: Penderecki bał się, że porazi go prąd...

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2014 16:00
- Współpracując przy tworzeniu jednej z pierwszych eksperymentalnych ilustracji do filmu, nie wiedziałem nawet do końca, co to jest muzyka elektroniczna - wspomina wieloletni współtwórca fenomenu Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, współpracownik m.in. Krzysztofa Pendereckiego. Profesor Krzysztof Szlifirski kończy 13 lutego 80 lat!
rozwiń zwiń