Mimo początkowych obaw ze strony reżysera obaj filmowcy nawiązali dobrą i owocną współpracę. - Paweł traktuje operatora jak aktora, którego – jak to on nazywa – zaprasza do tańca. Współpraca z nim była dla mnie niezwykłą przygodą – na wielkiej koncentracji, a jednocześnie radości z tworzenia. Gdy byłem na studiach, to marzyłem, żeby właśnie tak pracować - podkreśla w Jedynce Łukasz Żal.
Decyzję o czarno-białych zdjęciach do "Idy" podjął reżyser filmu. – Paweł chciał zbudować taki świat, jaki zapamiętał z dzieciństwa: czysty i niezagracony - tłumaczy operator.
Łukasz Żal jest też autorem zdjęć do nominowanego do Oscara krótkometrażowego filmu dokumentalnego "Joanna". Zapytany o możliwość wyboru reżysera, z którym chciałby w przyszłości pracować wskazał na Terrence'a Malicka i braci Coen. - Uwielbiam ich za poczucie humoru i styl filmowy. Myślę, że operator ma u nich szansę zrobić coś niesamowitego - argumentuje gość Jedynki.
Sukces "Idy" nie oznacza wcale, że Łukasz Żal zamierza teraz stać się specjalistą od czarno-białych zdjęć. - Szukam dla siebie wyzwań. Gdy buduję świat, w którym nie czuję się pewnie, to paradoksalnie dobrze na mnie działa. Lubię funkcjonować w pewnego rodzaju dyskomforcie i robić rzeczy, których wcześniej nie robiłem - deklaruje operator.
***
Tytuł audycji: Dosłownie kultura
Prowadzenie: Joanna Sławińska
Gość: Łukasz Żal (operator)
Data emisji: 5.02.2015
Godzina emisji: 17.17
pg/mc