In memoriam Slamet Abdul Sjukur

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2015 14:00
W "Nokturnie" posłuchamy muzyki i ostatniego wywiadu ojca indonezyjskiej muzyki współczesnej. Slamet Abdul Sjukur zmarł 24 marca.
W wielu swoich kompozycjach Jacka Body i Slamet Abdul Sjukur wykorzystywali brzmienia gamelanu, tradycyjnego indonezyjskiego instrumentu (na zdjęciu rzeźba zdobiąca gamelan)
W wielu swoich kompozycjach Jacka Body i Slamet Abdul Sjukur wykorzystywali brzmienia gamelanu, tradycyjnego indonezyjskiego instrumentu (na zdjęciu rzeźba zdobiąca gamelan)Foto: FLICKR/ Chang'r/C.C. 2.0

Do urodzonego w 1935 roku Slameta Abdula Sjukura przylgnęła etykieta "ojca współczesnej muzyki indonezyjskiej". Mimo, że sam kompozytor nie lubił tego określenia, to jest ono bardzo trafne. Po powrocie do kraju z Paryża, gdzie odbywał studia pod okiem m.in. Oliviera Messiaena oraz Henri'ego Dutilleux, Slamet Abdul Sjukur otworzył przed młodymi indonezyjskimi muzykami świat zachodniej muzyki awangardowej. O tym, jakim szokiem dla Indonezyjczyków był nowy repertuar, a także o własnej koncepcji muzyki nazwanej "Mini-Max", kompozytor opowie nam w ostatnim w swoim życiu wywiadzie, który Krzysztof Dziuba przeprowadził z nim w Yogyakarcie na Jawie w listopadzie ubiegłego roku.

***

Na audycję "Nokturn" zapraszamy w poniedziałek (20.04) w godzinach 23.05-1.00. Program poprowadzi Krzysztof Dziuba.

Audycję "Nokturn" można śledzić także na Facebooku.

bch/mm

Zobacz więcej na temat: Indonezja KULTURA
Czytaj także

Spotkanie przy gamelanie

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2013 11:00
Kolejny koncert z cyklu "Podróże ponaddźwiękowe" prezentował muzykę indonezyjską, elementy teatru cieni i tańce jawajskie. Koncert 10 listopada 2013 r. w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego wystąpiła Warszawska Grupa Gamelanowa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 14:00
- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
rozwiń zwiń