John Cage, Earle Brown, Morton Feldman, La Monte Young; Karlheinz Stockhausen, Roman Haubenstock-Ramati, Kazimierz Serocki - tych, którzy w minionym stuleciu poszerzali granice muzyki było wielu, do panteonu awangardy weszli nieliczni.
Na szczęście podręczniki historii muzyki nie raz podlegać będą jeszcze przewartościowaniom: sztuka XX wieku wciąż zadziwia, nie raz jeszcze zaskoczy - spora jej część pozostaje nieznana.
Artystą, którego z pewnością należałoby odkryć na nowo jest Cornelius Cardew (1936-1981). Kształcił się w ważnych muzycznych centrach Europy, bliżej było mu jednak do amatorów - zamiast Royal Albert Hall wybierał miejskie peryferia i ulicę. Żyjąc w londyńskim tyglu, chętnie zerkał zarówno na Zachód (amerykańska awangarda) jak i na Wschód; inspirował go Marks, Wittgenstein, Konfucjusz.
Tego lata młodzi polscy kuratorzy z Fundacji 4.99 Michał Libera i Michał Mendyk podjęli próbę przywrócenia jego muzyki polskiej współczesności: zorganizowali warsztaty, których głównym celem było zgłębienie jednej z najbardziej tajemnych partytur Corneliusa Cardew– The Great Learning. Dzieło monumentalne, podzielone na siedem paragrafów jest próbą zrealizowania utopijnej idei równości i braterstwa - wspólnego muzykowania. Amatorzy i profesjonaliści mają grać, śpiewać i eksperymentować na równych prawach. Razem. Postawieni w sytuacji, w której – jak to ujął kompozytor - "jeśli masz coś do ofiarowania: ofiaruj to, jeśli nie masz nic do ofiarowania" przyjmuj, kolektywnie tworzą muzyczną sztukę. Partyturowy zapis jest tylko starannie przez kompozytora przemyślanym graficznym kodem, którego zadaniem jest prowokowanie wykonawców do uczestnictwa w zbiorowym muzycznym rytuale. Great Learning Corneliusa Cardew, utopijny na pozór koncept łączenia tego co profesjonalne z tym co amatorskie, przynosi zaskakująco cenne artystycznie efekty.
W piątkowej Letniej nocy przedstawimy Państwu obszerne fragmenty tego dzieła zarejestrowanego podczas warsztatów w wigierskim Domu Pracy Twórczej oraz podczas koncertu w Białej synagodze w Sejnach.
20 sierpnia (piątek), godz. 23:00
The Great Learning, Paragraf 2
The Great Learning, Paragraf 3
The Great Learning, Paragraf 7