Unikalna kombinacja gry pełnej energii, najwyższej technicznej sprawności i lirycznego talentu czyni laureatkę prestiżowego Clara Haskil Competition jedną z najznakomitszych pianistek młodej generacji. Michaela Ursuleasa urodziła się w 1978 roku w rumuńskim Brasov. Publiczne koncerty dawała już mając siedem lat, a jako ośmiolatka zrealizowała pierwsze nagranie. Wkrótce zdobyła II nagrodę na International Piano Competition w Senigallii. Za radą Claudio Abbado rozpoczęła studia u Heinza Medjimoerca w Konserwatorium Wiedeńskim.
W wieku lat 16 wygrała Konkurs im. Klary Haskil. Dawała recitale w najważniejszych miastach i salach koncertowych świata, takich jak Concertgebouw, Filharmonii Kolońskiej, Konzerthaus w Wiedniu, Tonhalle w Zürichu i Carnegie Hall. Wśród licznych koncertów artystki warto wymienić występ z Koncertem fortepianowym Ravela z St. Paul Chamber Orchestra pod batutą Hugo Wolffa oraz z Koncertem fotepianowym G-dur KV 453 Mozarta z Amsterdam Concertgebouw Orchestra pod dyrekcją Kurta Sanderlinga.
W 1998 roku pianistka zadebiutowała na Festiwalu Salzburskim Koncertem "Jeunehomme" KV 271 Mozarta z Mozarteum Orchestra. Niecały rok później odbyła pierwsze zagraniczne tournee z Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, wykonując I Koncert fortepianowy Beethovena pod batutą Paavo Järvi.
W 2000 r. odbyła niemieckie tournee z Academy of St. Martin in the Fields i Nevillem Marrinerem, a jej następne niemieckie tournee odbyło się marcu 2003 r. z Gothenburg Symphony Orchestra i dyrygentem Neeme Järvi.
Współpracowała z Cincinnati Symphony Orchestra pod batutą Paarvo Jarvi i grała kilka recitali w Miami i St. Paul. W grudniu 2000 artystka odebrała nagrodę słuchaczy II Programu Polskiego Radia za najwybitniejszą osobowość XIV Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie.
Jako kameralistka występuje z wiolonczelistką Tajną Tetzlaff, skrzypaczką Mirijam Contzen i Patrizią Kopatchinskaja, a także z Hugo Wolff Quartet i Belcea Quartet.
źródło: NIFC
W rozmowie z Kaudią Baranowską Michaela Ursuleasa wspominała między innymi swój udział w Konkursie Chopinowskim i wyjaśniała swoją wizję Chopina-kompozytora egalitarnego: