Muzyczna poezja Miguela Azguime

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2013 17:30
Bohaterem piątkowej audycji "Bita godzina" będzie Miguel Azguime, portugalski kompozytor, poeta, perkusista i performer, którego multimedialną operę "A Laugh to Cry" można było wysłuchać podczas tegorocznego festiwalu Warszawska Jesień.
Miguel Azguime
Miguel AzguimeFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Kompozytorzy z Portugalii jeżdżą najczęściej studiować do Włoch i Francji, jednak niewielu twórców z tego zakątka Europy zrobiło międzynarodowe kariery – z wyjątkiem zmarłego we wrześniu ubiegłego roku Emauela Nunesa (który z resztą mieszkał i tworzył w Paryżu). Portugalska muzyka współczesna to u nas terra incognita. Jest jeden wyjątek: w Lizbonie od ponad trzydziestu lat działa kompozytor-wizjoner, Miguel Azguime. Najpierw w 1985 roku wraz z żoną, Paulą Azguime, założył zespół muzyki współczesnej "Miso ensemble”, potem studio muzyki elektroakustycznej pod nazwą "Miso”. Powołali też do życia festiwal "Musica viva” oraz centrum dokumentacji i fonografii.

Miguel Azguime jest jednym z niewielu portugalskich twórców, którego nazwisko jest znane w świecie muzyki współczesnej, a jego muzyka jest rozpoznawana i ceniona, zwłaszcza za oryginalne połączenie modernizmu i nowych technologii z surrealistyczną wyobraźnią. Na "Warszawskiej Jesieni" jego utwory były już wykonywane w roku 2008 i 2009, a w tym roku na zamówienie festiwalu Azguime skomponował multimedialną operę A Laugh to Cry, która swą prapremierę miała 27 września w centrum kultury "Koneser". Kilka dni przed premierą dzieła Ewa Szczecińska spotkała się z kompozytorem, by porozmawiać nie tylko o jego najnowszej operze. Obszerne fragmenty tego dwugodzinnego spotkania - które z języka portugalskiego tłumaczył polski muzykolog Jakub Szczypa – Ewa Szczecińska proponuje państwu w "Bitej godzinie".

4 października (piątek)

Zobacz więcej na temat: Portugalia Warszawska Jesień
Czytaj także

Jak dawna jest muzyka współczesna?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 15:00
Według krytyków muzycznych, którzy w studiu Dwójki posumowali "Warszawską Jesień", jednym z najważniejszych nurtów tegorocznego festiwalu był ten "historyczny". Czy to dobrze?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak minęła Warszawska Jesień?

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 12:00
W "Bitej godzinie" krytycy muzyczni młodego pokolenia - Monika Pasiecznik, Krzysztof Marciniak i Jan Topolski - opowiadali o swoich zachwytach i rozczarowaniach związanych z festiwalem Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń