"The Wire Primers" - zawiedzione nadzieje polskich czytelników

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2013 10:58
- Najbardziej szokujące są takie wpadki jak przerobienie Astrud Gilberto i Gal Costy na panów. Nawet pobieżna korekta nie powinna tego przepuścić - mówił w Dwójce Wojciech Kucharczyk, który wziął udział w dyskusji wokół polskiego przekładu "The Wire Primers" ("Muzyka – Przewodnik Krytyki Politycznej").
Audio
  • Fenomen The Wire, czyli jak pisać o muzyce współczesnej? (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
fragment okładki książki Muzyka  Przewodnik Krytyki Politycznej
fragment okładki książki "Muzyka – Przewodnik Krytyki Politycznej"Foto: materiały promocyjne

"Tytuł roboczy tej książki brzmiał 'Jak kupować muzykę współczesną'?” – pisze Rob Young w przedmowie do książki będącej kompilacją tekstów wydrukowanych w prestiżowym brytyjskim magazynie muzycznym The WIre. "Zbiór został wymyślony po to, by opisać najważniejsze tendencje we współczesnej muzyce od połowy XX wieku w górę, staraliśmy się też dobrać artystów, których twórczość nie jest jeszcze zbyt dobrze opisana".

W Polsce tom "The Wire Primers", opisujący działalność i dorobek tak różnych artystów jak Sonic Youth, Fela Kuti, John Cage czy The Fall, ukazał się w cyklu Przewodników Krytyki Politycznej pod hasłem "Muzyka". - Zawiera on spis płyt, które powinno się znać albo wręcz mieć na półce - tłumaczył w "Rozmowach po zmroku" Jakub Bożek, redaktor w wydawnictwie Krytyki Politycznej. - To jest pomyślane w taki sposób, żeby po przeczytaniu tych tekstów czytelnik miał ochotę natychmiast zapoznać się z opisywanym albumem - dodawał.

Niestety, zdaniem uczestników dyskusji, książka, która poniekąd pełni funkcję edukacyjną, nie do końca spełnia wymogi stawiane tego rodzaju wydawnictwom. - Zabrakło zapanowania nad całością i pewnej kultury wydawniczej, która zakłada konieczność sprawdzania redaktorowi treści pod kątem merytorycznym - zwracał uwagę Bartek Chaciński. W książce zdarzają się przypadki pomylenia płci opisywanych artystów. - Mam o to żal, bo sprawdzenie płci Suzie Ibary czy Astrud Gilberto, to jedno kliknięcie myszką - zarzucał kulturoznawca Dariusz Brzostek. - Pewnym błędem było też powierzenie tłumaczenia tekstów z tak bardzo osobnych dziedzin jak np. Fire Music ludziom, którzy niespecjalnie wiedzą kim jest William Parker czy John Coltrane. To niewykorzystana szansa na fajną, wprowadzającą książkę w świat muzyki - krytykował.

Na pozytywny aspekt wydawnictwa uwagę zwracała Agata Pyzik, jedyna Polka, która publikowała w magazynie The Wire. Dziennikarka zauważała, że książka w pewnym stopniu odmitologizowuje brytyjskich autorów piszących o muzyce, gdyż obok znakomitych tekstów, jej zdaniem, w zbiorze znalazły się też słabsze teksty. - Ta książka pokazuje że nie jesteśmy gorsi jeśli chodzi o pisanie o muzyce i pokazuje, że ci wspaniali, gloryfikowani przez wielu, zachodni autorzy też mają swoje wady.

Gośćmi audycji prowadzonej przez Jacka Hawryluka byli: Agata Pyzik, Jakub Brożek ("Krytyka Polityczna”), Dariusz Brzostek, Bartek Chaciński ("Polityka") i Wojciech Kucharczyk.

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

"Ruch Muzyczny" walczy o czytelników

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2013 12:44
- Nikt nie oczekuje, że "Ruch Muzyczny" stanie się pismem rentownym. Nam chodzi o to, żeby w kraju, w którym istnieje tyle szkół muzycznych i filharmonii, sprzedawało się go więcej niż 600 egzemplarzy - mówił w Dwójce Grzegorz Gauden, dyrektor Instytutu Książki, który wziął udział w dyskusji na temat przyszłości pisma.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piotr Beczała w hołdzie Richardowi Tauberowi

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2013 10:42
Nasz znakomity tenor debiutuje w wytwórni Deutsche Grammophon. W "Płytomanii" album zrecenzował Piotr Kamiński, a Jacek Hawryluk przypomniał fragment spotkania z Piotrem Beczałą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Teraz Polska!

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2013 14:41
W ostatniej "Płytomanii" dominowały wątki polskie. Jacek Hawryluk i jego goście omówili nowe płyty grupy The Sixteen i Apollon Musagète Quartett, poświęcone twórczości nadwiślańskich kompozytorów z XVII i XX wieku.
rozwiń zwiń