Fuga jest czystą logiką muzyki: ten kto opanował fugę, poznał elementy wszelkich przyczyn i następstw w muzyce.
Słowa Chopina skierowane do Eugena Delacroix wiele nam mówią o jego stosunku do kontrapunktu. Bachowskie preludia i fugi były "chopinowską Biblią" – podstawą codziennej pracy, materiałem dydaktycznym dla uczniów i towarzyszem samotnych godzin w Valdemossie. Czy wśród studiowanych przez Chopina utworów Bacha mógł się też znajdować kunsztowny 6-głosowy Ricercar z "Muzycznej ofiary"? Trudno dziś stwierdzić jednoznacznie tym bardziej, że, poza wyraźnymi śladami polifonii w jego dojrzałych utworach, jedyną namacalną pamiątką zainteresowania Chopina kontrapunktem jest "Fuga a-moll". Utwór stosunkowo nieskomplikowany, krótki i konwencjonalny, ukończony prawdopodobnie w 1841roku, i opublikowany niemal pół wieku po śmierci kompozytora.
Na tegorocznym festiwalu słyszeliśmy już jego wersję orkiestrową w ujęciu Pawła Mykietyna. Dzisiaj chopinowska "Fuga" zabrzmi wraz z bachowskim Ricercarem we współczesnym opracowaniu na smyczki, autorstwa Wima ten Have. Oba utwory poprzedzą koncerty fortepianowe Mozarta (B-dur, KV 595) i Chopina ( f-moll op. 21). Na instrumentach historycznych z Orkiestrą XVIII wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena zagrają Kristian Bezuidenhout - uznany ekspert w dziedzinie dawnych fortepianów - oraz zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego Julianna Awdiejewa.
"Próbuję rozszyfrować Chopina" - zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Julianną Awdiejewą
Chopin w sąsiedztwie Bacha i Mozarta? Trudno o lepsze towarzystwo dla naszego kompozytora…
Transmisję koncertu dziś o 19.00 poprowadzi Róża Światczyńska. (W studiu Grażyna Teodorowicz).
Program:
Johann Sebastian Bach Ricercare a sei voci (wersja na smyczki, oprac. Wim Ten Have)
Wolfgang Amadeus Mozart Koncert fortepianowy B-dur KV 595 (Kristian Bezuidenhout)
Fryderyk Chopin Fuga a-moll (wersja na smyczki, opr. Wim Ten Have), Koncert f-moll op. 21 (Julianna Awdiejewa)