Wpływ łódzkiego przemysłu tekstylnego na muzykę

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2018 13:33
Gościem audycji był Józef Kłosiński, kustosz pamięci historycznych krosien z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Audio
  • Wpływ łódzkiego przemysłu tekstylnego na muzykę (Bita godzina/Dwójka)
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Centralne Muzeum Włókiennictwa w ŁodziFoto: materiały prom.

fale mózgowe 1200.jpg
Fale mózgowe w sztuce i medycynie

Dariusz Przybylski nagrał płytę na organach Hammonda (E100 z 1968 r.), Krzysztof Cybulski programuje i buduje instrumenty z prądem, czemu jednak nie zagrać na historycznych krosnach z połowy XIX wieku? Ich dźwięki i rytmy mogą wprowadzić nas w noisowy trans.

Kompozytorzy z Łodzi, Marcin Stańczyk i Artur Zagajewski odkryli już potencjał tkackiej kultury swojego miasta, zacznijmy jednak od poznania "instrumentów" z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. A najlepiej zna je Józef Kłosiński, mistrz włókiennictwa, który przeszedł całą drogę od czeladnika do mistrza w fabrykach Łodzi i Pabianic, dziś jest kustoszem pamięci tej kultury, która odchodzi niestety w przeszłość.

***

Tytuł audycji: Bita godzina 

Prowadzi: Ewa Szczecińska

Gość: Józef Kłosiński (kustosz pamięci historycznych krosien z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi)

Data emisji: 8.06.2018

Godzina emisj: 22.30

pg/bch

Czytaj także

"Pasją Łukaszową Krzysztof Penderecki naruszył w Rosji tabu"

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2018 09:10
- W Niemczech, poza okrzykiem "zdrajca awangardy", recepcja Pasji była bardzo dobra. Duże wrażenie utwór ten zrobił też na Rosjanach - o fenomenie popularności muzyki Krzysztofa Pendereckiego opowiadał w Dwójce Aleksander Laskowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Paweł Romańczuk i jego kolekcja ptasich treli

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2018 12:32
Ptaki inaczej śpiewały w latach 40. a inaczej śpiewają dziś – to jedna z obserwacji Pawła Romańczuka, który od kilku lat zbiera nagrania ptaków z całego świata.
rozwiń zwiń