Wysłuchamy "Wariacji Sacherowskiej" (wyk. Maciej Młodawski - wiolonczela, 1975), symfonicznego "Mi-parti" (wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Witold Lutosławski, 1975) oraz "Novelette" na orkiestrę (wyk. Junge Deutsche Philharmonie, dyr. Heinz Holliger, 1978).
To dzieła, w których krystalizować zaczyna się, typowa dla późniejszych dzieł Witolda Lutosławskiego, technika "wiotkich faktur". W praktyce oznaczała ona uwolnienie czynnika melodycznego spod dominacji dwunastodźwiękowego systemu harmonicznego oraz wprowadzenie współbrzmień o eufonicznym charakterze. W "Novelette" pojawia się nawet estetyka brzmienia rodem z neoklasycyzmu: nastrój frywolności, nieomal tanecznej pogody, przyprawiony "ptasimi" motywami klarnetu oraz groteskową partią klarnetu basowego.
Warto dodać, że w tym okresie duży wpływ na rozwój Lutosławskiego wywarł wybitny rosyjski wiolonczelista, Mścisław Rostropowicz, z myślą o którym powstał nie tylko słynny Koncert wiolonczelowy, ale też "Wariacja Sacherowska", i któremu dedykowana jest "Novelette".
Na audycję zapraszają Joanna Grotkowska i Marcin Majchrowski.
27 października (niedziela), godz. 22.00