Anna Malec (1910-1991) miała niezwykłą pamięć, stąd jej ogromny repertuar, na który składały się wszystkie możliwe gatunki ludowych pieśni, od kołysanek po pieśni przy zmarłych, od kolęd po pieśni andrzejkowe, ballady, pieśni dziadowskie, rekruckie, miłosne, a przede wszystkim - weselne, poznane podczas dawnych zabaw ślubnych w rodzinnej wsi. Przez wiele lat śpiewaczka występowała z jedną najbardziej autentycznych kapel, którą tworzyli Franciszek Bździuch "Twardowski" (1906 -1979) i Jan Bździuch "Zarosiak" (1891-1981). Nagrania tych niezwykłych muzyków znalazły się w 28. albumie serii płytowej "Muzyka Źródeł", wydanym przez Polskie Radio we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca przy pomocy finansowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W Studiu im. Władysława Szpilmana ich pamięć uczczicli: Agata Harz, Kaja Prusinowska, Maniucha Bikont, Sławomir Niemiec i Remigiusz Mazur Hanaj, a także córka Anny Malec Władysława Kubina.
Gośćmi audycji prowadzonej przez Annę Szewczuk byli Maria Baliszewska oraz prof. Piotr Dahlig.
Wykonawcy:
Władysława Kubina (córka Anny Malec) z Hoszni Abramowskiej; fot. Kuba Borysiak
Agata Harz
Z zamiłowania śpiewaczka, z wykształcenia orientalistka. Zajmowała się różnymi technikami wokalnymi (m.in. śpiewem klasycznym i współczesnym). Śpiewała w chórze "Lutnia", a później "Cantio polonica" (1977-87). W latach 1985-88 aktorka studenckiego Teatru Poga, działającego przy klubie Riviera-Remont w Warszawie. Od lat praktykuje śpiewanie białym głosem tradycyjnych pieśni polskich, głównie z Lubelszczyzny, Podlasia i Mazowsza, a także poleskich i serbskich. Współtworzyła awangardową grupę Księżyc, z którą wydała dwie płyty: 1. "Nów" EP (Obuh Records) 1993, 2. "Księżyc" MC, LP (Obuh Records) 1996. W I poł. lat 90-tych poznała dzięki nagraniom archiwalnym (głównie Archiwum im. J. i M. Sobieskich Instytutu Sztuki PAN) sztukę śpiewu Anny Malec (1910-91) z Jędrzejówki na Roztoczu i od tej pory jest wielką admiratorką oraz propagatorką jej stylu śpiewania oraz repertuaru. Brała udział w grupie Bractwo Ubogich (1992-94), pierwszej kapeli zajmującej się polską muzyką tradycyjną in crudo, a później współtworzyła zespół Pies Szczeka (1999-2003, por. składanka "Muzyka z domu tańca" CD In crudo 2001). Współtworzy Stowarzyszenie "Dom tańca" od początku jego istnienia. W latach 2005-06 zrealizowała autorski projekt pt. "Muzyka jednej wsi – Łukowa" w Biłgorajskiem. Prowadzi wiele warsztatów (m.in. na Taborach Domu Tańca, w Instytucie Kultury Polskiej UW), a od 2005 cykl warsztatów autorskich pt. "Wniebogłosy". Współtworzy kapelę Wędrowiec (I miejsce w konkursie Festiwalu "Nowa Tradycja" 2004) oraz Klub Wędrowca. Współpracuje z Emilią Okołotowicz, Remigiuszem Mazurem-Hanajem, Piotrem Herdą, Barbarą Wilińską, Katarzyną Szurman, a także z zespołem muzyki dawnej "Ars Nova". Odnajduje się także jako wykonawczyni eksperymentalnej muzyki współczesnej, m.in. z Chórem Gębofonicznym. Na Muzycznej Scenie Tradycji wystąpiła dwukrotnie, na koncercie poświęconym Kapeli Bractwo Ubogich oraz na koncercie "Wokół dziecka". Wykonywała na nim kołysanki i pieśni dziecięce z ludowej tradycji, których uczyła się bezpośrednio od Janiny Kowalczuk z Grabowicy, Janiny Chmiel z Wólki Ratajskiej i Władysławy Małek z Władysławowa podczas podróży po Roztoczu. 5 stycznia tego roku wraz z Remigiuszem Mazurem - Hanajem była gospodarzem koncertu kolędowego Programu 2. Ich gośćmi byli: zespół śpiewaczy Jarzębina z Kocudzy, Katarzyna de Latour, Katarzyna Szurman, Zuzanna i Jurija Pastuszenko.
Agata Harz; fot. Grzegorz Śledź
Maniucha Bikont
Doktorantka Kolegium "Artes Liberales", absolwentka Instytutu Kultury Polskiej w Warszawie, badaczka tradycyjnych technik wokalnych i ruchów praktykujących wiejską muzykę (praca magisterska pt. "Dotrzeć do sedna pieśni. Proces przyswajania pieśni wiejskiej w środowisku miejskim"). Uczestniczka badań terenowych w Polsce, Ukrainie, Białorusi i Rosji. Śpiewaczka, członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Odbyła roczne stypendium (Wyszehradzkie) w Akademii Muzycznej w Kijowie na wydzielę etnomuzykologii u profesora Jewgena Jefremowa. Związana od 1999 z Fundacją “Muzyka Kresów” i od 2006 ze Stowarzyszeniem “Dom Tańca”. Od 2008 roku uczestniczka projektów Jagny Knittel "Polesie - pieśni i ludzie", "Polesie - Ukraina archaiczna", "Polesie białoruskie – przekroczyć granice". Pedagożka letnich seminariów "Metody raboty s folklornym kolektiwom" w Palandze (Litwa). W latach (2006-2010) aktorka Teatru Gardzienice. Od 2009 członkini projektu teatralnego Chór Kobiet. Członkini zespołów improwizatorsko-eksperymentalnych Gębofon, Tak Tak, Volno, Boa Koala, gościnnie Hera. Wokalistka zespołów Dziczka, Z lasu, Tęgie Chłopy, oraz gościnnie Gęsty Kożuch Kurzu, Warszawa Wschodnia, Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, wykonujących muzykę tradycyjną in crudo. Członkini Polskiego Seminarium Etnograficznego, Forum Muzyki Tradycyjnej, stowarzyszenia Panorama Kultur, stypendystka Ministra Kultury 2013.
Maniucha Bikont
Kaja Prusinowska
Śpiewaczka, malarka, pedagog i mama piątki dzieci. Uczestniczyła w licznych akcjach artystycznych, prowadziła warsztaty m.in. w ramach działalności Stowarzyszenia Dom Tańca oraz we współpracy z wieloma fundacjami i stowarzyszeniami. Wraz z Janusz Prusinowski Trio koncertowała w Polsce i Europie. Pracując w szkołach podstawowych, realizowała autorski program "Kultura i Tradycje Polski". Dawne tradycje muzyczne i zdobnicze traktuje jako inspirację: układa melodie do współczesnych wierszy dla dzieci, do melodii maluje obrazki, a z obrazków tworzy scenografię do koncertów i spektakli Słuchaj Uchem.
W Magazynie "Źródła" opowiadała niedawno o swojej najnowszej płycie "Kołysała mama smoka - powrót".
Kaja Prusinowska, Janusz Prusinowski i Piotr Piszczatowski, fot. Grzegorz Śledź
Kołysanki rażone piorunem i dzieci-ptaki - rozmowa z Kają Prusinowską (Dwójka/Źródła)
Sławomir Niemiec
Jest absolwentem kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Gra na skrzypcach i trąbce. Mieszka w Lublinie oraz w rodzinnym Aleksandrowie. Jest współtwórcą zespołu Melodia w Polsce, który powstał pod koniec 2007 i nawiązuje do muzyki źródłowej różnych regionów Polski, ale w szczególności skupia się nad spuścizną muzyczną okolic Biłgoraja, zachowaną w postaci nagrań legendarnej już Kapeli Braci Bździuchów z Aleksandrowa. Ich muzyka stanowi próbę poszerzenia kontekstu, w jakim była postrzegana muzyka źródłowa dawniej, o nowe spojrzenie - przez pryzmat współczesności. Dlatego aranżacje, których głównym autorem jest Sławek Niemiec, powstawały pod wpływem bardzo różnych inspiracji: muzyką Philipa Glassa, Steve'a Reicha, Freda Fritha, ale też Antonio Vivaldiego czy U2.
W grudniu 2010 r. w konkursie "Scena Otwarta" na XX Międzynarodowym Festiwal Muzyki Ludowej "Mikołajki Folkowe" grupa zdobyła I miejsce oraz nagrodę publiczności. W maju 2011 r. w konkursie na XIV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "Nowa Tradycja" zespół zajął III miejsce za "poszukiwania i próbę umieszczenia tradycyjnych melodii w nowym środowisku dźwiękowym".
Sławomir Niemiec; fot. Grzegorz Marcinek
Sławomir Niemiec jest prawnukiem Franciszka Bździucha "Twardowskiego" z kapeli Braci Bździuchów. Na koncercie grać będzie melodie z repertuaru Kapeli, na bębenku towarzyszyć mu będzie Remigiusz Mazur-Hanaj , lirnik, skrzypek, bębnista, etnograf, dokumentalista, animator kultury i scenarzysta. Współtwórca Bractwa Ubogich, członek m.in. zespołów: Księżyc, Wędrowiec, Pies Szczeka oraz duetu z Agatą Harz. Remigiusz Mazur-Hanaj współtworzył warszawskie Stowarzyszenia "Dom tańca" oraz cykl Tabor Domu Tańca, jest twórcą serii płytowej "In Crudo". Juror Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Na Muzycznej Scenie Tradycji wystąpił dwukrotnie, na koncercie "Polsko-ukraińskie spotkanie lirników i kobziarzy" oraz koncercie poświęconym Kapeli Bractwo Ubogich.
Remek Mazur-Hanaj. Fot. G. Śledź/PR2
mm, gs, bch