Sztuki Williama Szekspira pojawiły się na polskich scenach, z pewnym opóźnieniem, w połowie XIX wieku. Wcześniej były obecne za sprawą gościnnych występów grup teatralnych z Anglii i Niemiec. Dziś również mamy okazję do tego, by słuchać dzieł Szekspira w kilku językach na gdańskim Festiwalu Szekspirowskim, gdy w ciągu kilkunastu dni spektakle angielskiego dramaturga pokazywane są w interpretacjach z całego świata.
Zdaniem Jerzego Treli niektórzy sobie z twórczością Szekspira nie radzą, inni z nią walczą, próbują zdegradować, podważyć. - Tego się jednak nie da zniszczyć, bo jest ponadczasowa. Szekspir zajmował się nie małością, ale wielkością człowieka i jego emocjami. Ja nabieram do pisarza coraz większego szacunku - mówił aktor.
Krzysztof Garbaczewski w tym sezonie teatralnym zrealizował kilka szekspirowskich sztuk, co pozwoliło mu na dłużej wtopić się w niezwykle bogaty świat. - Szekspir wciąż jest bardzo osobistym doświadczeniem dla reżysera, a przysłowiowe lustro, przystawiane światu i publiczności cały czas jest krystalicznie czyste i perwersyjnie ostre - opowiada reżyser.
Goście Doroty Kołodziejczyk opowiadali o tym, jak sztuki Szekspira odbierane są w różnych kulturach i jak, w miarę upływu lat, zmienia się postrzeganie dzieł angielskiego dramaturga, a także wybierali najważniejszą szekspirowską emocję.
***
Tytuł audycji: Alfabet kultury
Prowadzi: Dorota Kołodziejczyk
Goście: Krzysztof Garbaczewski (reżyser teatralny, scenograf, autor adaptacji), Grzegorz Bral (aktor, reżyser, nauczyciel, pedagog, wizjoner, artysta, twórca Teatru Pieśń Kozła, sięgającego do źródeł, tradycji i kultury sztuki widowiskowej), Ewelina Ciszewska (aktorka, mim, choreograf), Jerzy Trela (aktor), prof. Marta Gibińska (szekspirolog, Uniwersytet Jagielloński)
Data emisji: 11.08.2015
Godzina emisji: 20.30
sm/asz