To był jeden z najgoręcej przyjętych koncertów festiwalu w roku 2009. Występ został zarejestrowany w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce z udziałem niekwestionowanej gwiazdy – kontratenora Philippe’a Jaroussky’ego i zespołu L’Arpeggiata. W programie znalazły się przede wszystkim kompozycje Claudia Monteverdiego, ale potraktowane z jazzową swobodą i fantazją zespołu Christiny Pluchar. Słuchając świetlistego głosu Philippe’a Jaroussky’ego i akompaniamentu zespołu L’Arpeggiata, któremu daleko do historycznego puryzmu, można się zastanawiać, czy to na pewno muzyka dawna? Można, ale też nie trzeba. Najlepszym rozwiązaniem jest chyba czerpanie przyjemności z tego, co słyszymy.
Cały koncert, zgodnie z Państwa życzeniem, zabrzmi w piątek, 27 września o godz. 13.00 w audycji "Koncert za SMS".
***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.
Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek, do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania poinformujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.
Uczestnicy głosowania będą mogli wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.
Co tydzień również do wygrana nowe nagrody.
***
Oto koncerty, na które można było głosować od 20 do 26 września.
K01
Orkiestra Symfoniczna Radia we Frankfurcie, dyr. Paavo Järvi (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 2.04.2007) XI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena; Gustav Mahler IX Symfonia D-dur
K01 - posłuchaj fragmentu koncertu
To był wyjątkowy, drugi (równie wspaniały jak pierwszy, dzień wcześniej) występ Radiowej Orkiestry Symfonicznej z Frankfurtu pod dyrekcją Paavo Järviego podczas XI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. W programie znalazł się tylko jeden utwór - monumentalna IX Symfonia D-dur Gustava Mahlera – ostatnia, którą osobiście doprowadził do końca.
O pierwszej części tego dzieła Bohdan Pociej napisał w swojej jakże wnikliwej książce o Mahlerze tak: "nazwać ją można jedynym w swoim rodzaju muzycznym dramatem (poematem ) życia i śmierci. Ruch życia wyłania się stopniowo z drgnień, dotknięć, ułamkowych gestów, kroków elementarnych. Głuchy rytm w niskich rejonach odmierza czas życia; nad nim w dziwnej z nim ‘zgodnej niezgodzie’, rozwija się melodia życia głęboko liryczna, prowadząca całą tę część przez wszystkie jej perypetie, wariacyjne odmiany, wzloty, upadki, załamania; melodia ( nazwać ją można tematem tej części ) symbolizuje ciągłość życia".
***
K02
Philipp Jaroussky, L’Arpeggiata, dyr. Christina Pluchar (Wieliczka, Kaplica św. Kingi, 03.04. 2010) 7. Festiwal Misteria Paschalia
Nicola Matteis La di spagnola -Improvisation; Barbaara Strozzi Udite amanti; Maurizio Cazzati Ciaccona; Giovanni Felice Sances Preso l'onde tranquillo – Cantada alla quarta o quinta bassa; Athanasius Kircher/Diego Fernandez de Huete Tarantella nepolitana -improvisation; Giovanni Antonio Pandolfi Meali Sonata quatra La Biancuccia; Benedetto Ferrari Queste pungenti spine – Cantata spirituale; Maurizio Cazzati Passacaglia; Claudio Monteverdi Oblivion soave; Ohime ch'io cado; Antonio Bertali Chiacona; Marcello Vitale Tarantella a Maria di'Nardo; Andrea Falconiero Suave melodia y su corrente; Claudio Monteverdi Si dolce e'l tormento; Domenico Maria Melii Dispiegate, guancie amate – Aria nona; Girolamo Kapsberger Toccata arpeggiata; Giovanni Felice Sances Stabat Mater dolorosa – Pianto della Madonna; Claudio Monteverdi Laudate Dominum in sanctis Eius.
K02 - posłuchaj fragmentu koncertu
Jeden z najgoręcej przyjętych koncertów festiwalu Misteria Paschalia, zarejestrowany w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce z udziałem niekwestionowanej gwiazdy – kontratenora Philippe’a Jaroussky’ego i zespołu L’Arpeggiata. W programie znalazły się przede wszystkim kompozycje Claudia Monteverdiego, ale potraktowane z jazzową swobodą i fantazją zespołu Christiny Pluchar. Słuchając świetlistego głosu Philippe’a Jaroussky’ego i akompaniamentu zespołu L’Arpeggiata, któremu daleko do historycznego puryzmu, można się zastanawiać, czy to na pewno muzyka dawna? Można, ale też nie trzeba. Najlepszym rozwiązaniem jest chyba czerpanie przyjemności z tego, co słyszymy
***
K03
Janusz Olejniczak – fortepian i Orchestre des Champs-Élysées, dyr. Philippe Herreweghe (Warszawa, Teatr Wielki Opera Narodowa 29.08.2009)
5. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa
Felix Mendelssohn Uwertura koncertowa Hebrydy (Grota Fingala), op. 26 III Symfonia a-moll op. 56 Szkocka; Fryderyk Chopin Koncert f-moll op. 21, Scherzo b-moll op. 31
K03 - posłuchaj fragmentu koncertu
To był debiut Philippa Herreweghe i jego Orchestre des Champs-Élysées na festiwalu "Chopin i jego Europa". W programie Mendelssohn i Chopin - dwie romantyczne dusze, których pamiętne spotkanie było wszak "jak rozmowa Kafra z Irokezem". A szkoda, bo wspólnym tematem mógł być nie tylko uwielbiany przez obu Bach, ale na przykład Szkocja. Kraina, której uroki opiewał Mendelssohn w swych "Hebrydach" i III Symfonii, a Chopin nazywał "pięknym krajem Waltera Scotta". Niestety, kiedy odwiedził Szkocję w 1848r, Mendelssohn od roku już nie żył....
Philippe Herreweghe, jeden z najwybitniejszych artystów naszych czasów, muzykę romantyczną ma od lat w swym repertuarze. W Warszawie dowiódł, że pod jego batutą Mendelssohn potrafi zabrzmieć niemniej magicznie niż natchnione wykonania dzieł Bacha. Nie zawiódł także stały gość festiwalu, Janusz Olejniczak, grając na Erardzie swój ukochany Koncert f-moll Fryderyka Chopina. Utwór, w którym - jak mówi - trzeba połączyć "mozartowski wdzięk i techniczną precyzję z duszą jazzmana improwizującego..."
Jazzman grający na dawnym fortepianie? Na festiwalu "Chopin i jego Europa" wszystko jest możliwe.
***
K04
Henri Sigfridsson – fortepian, Patricia Kopatchinskaja –skrzypce, Sol Gabetta – wiolonczela (Warszawa, Filharmonia Narodowa Sala Kameralna, 4.03.2008)
XII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
Joseph Haydn Trio G-dur, Ludwig van Beethoven Trio D-dur op. 70/1 "Duch", Franz Schubert, Trio Es-dur op. 100 D 929
K04 - posłuchaj fragmentu koncertu
Wielkanocny Festiwal im Ludwiga van Beethovena to impreza chlubiąca się występami gwiazd. Często jednak to nie one, ale młodzi, utalentowani muzycy są sprawcami największych festiwalowych niespodzianek. Tak było również w 2008 roku, na koncercie kameralnym z udziałem trojga znakomitych artystów, Sol Gabetty, Patricii Kopatchinskiej i Henri Sigfridssona. Warszawski występ nie był ich pierwszym spotkaniem na estradzie, zarówno bowiem fiński pianista, jak i mołdawska skrzypaczka czy- najbardziej znana w tym gronie - argentyńska wiolonczelistka - to cenieni soliści, ale także zapaleni kameraliści. Dowiedli tego swym festiwalowym koncertem, zawierającym kanoniczne tria Haydna, Beethovena i Schuberta. Czysta rozkosz kameralnego muzykowania!
***
K05
Kronos Quartet (Kraków, Filharmonia Krakowska, 11.11.2006) 2. Festiwal Muzyki Polskiej
Krzysztof Penderecki Quartetto per archi No. 1; Paweł Mykietyn II Kwartet smyczkowy (prawykonanie światowe); Witold Lutosławski Kwartet smyczkowy; Henryk Mikołaj Górecki III Kwartet smyczkowy "Pieśni śpiewają" op. 67
K05 - posłuchaj fragmentu koncertu
Kronos Quartet znany ze swych wielkich zasług dla rozwoju muzyki współczesnej w Krakowie zaprezentował program złożony z dzieł polskich kompozytorów. Amerykańscy muzycy zestawili dzieła równolatków – Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego – ale stylistycznie zupełnie różne. I Kwartet Krzysztofa Pendereckiego, który można potraktować jak wielki awangardowy eksperyment i nostalgiczny, zanurzony w tradycji III Kwartet Henryka Mikołaja Góreckiego.
A pomiędzy nimi dokonali prawykonania II Kwartetu Pawła Mykietyna pisanego specjalnie dla nich. Utworu niezwykle frapującego, zachwycającego w nieoczywisty sposób dzięki mikrotonom, które odgrywają w tej kompozycji ważną rolę.