Zapomniane Królestwo. Tragedia Katarów. Muzyka, która odbija się w historii i historia, która ma odbicie w muzyce, dotykają nas mocniej, głębiej. Jesteśmy bardziej chłonni, bardziej otwarci....Do takich muzycznych podróży w odległe światy, przywołujących zapomniane postaci, zwaśnione narody, religie i kultury przyzwyczaił nas Jordi Savall.
Kataloński wirtuoz z niezwykłą pasją i kreatywnością tworzy programy swoich koncertów. Są one czymś więcej niż tylko prezentacją kompozycji wydobytych z zapomnienia, odnalezionych w archiwach bibliotek. Każdy koncert Savalla to nowy, pasjonujący fresk, łączący muzykę z różnych stron świata, literaturę i malarstwo. Tak było również w Wielką Środę 2011 roku w kościele św. Katarzyny w Krakowie, kiedy słynny gambista i jego zespoły Hespérion XXI oraz La Capella Reial de Catalunya wskrzesili cywilizację Katarów, przedstawiając pięć stuleci dziejów mieszkańców dawnej Oksytanii. Opowiedzieli historię najkrwawszej, najbardziej brutalnej z krucjat przeprowadzonych przeciw heretykom, a więc dokonanych niejako w łonie chrześcijaństwa. Doprowadziła ona do całkowitej eliminacji Katarów oraz wyniszczenia Oksytanii, która na przełomie XII i XIII wieku była swego rodzaju świetlistą wyspą wolności, kontestacji i dialogu na pogrążonym w ciemnościach morzu średniowiecza.
Programu "Tragedia Katarów", zaprezentowanego w 2011 roku na krakowskim Festiwalu Misteria Paschalia, posłuchamy w piątek (31 stycznia) o godzinie 13.00. Zaprasza Joanna Grotkowska.
K01
Posłuchaj fragmentu koncertu K01
Koncert La Capella Reial de Catalunia pod dyrekcją Jordiego Savalla na Festiwalu Misteria Paschalia (Kraków, 20.04.2011)
***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.
Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.
Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.
Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.
Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe
W mijającym tygodniu głosowali Państwo również na następujące koncerty:
K02
Posłuchaj fragmentu koncertu K02
Music for 18 Musicians Reicha i Ensemble Modern - 9. Festiwal Sacrum Profanum (Kraków, Hala ocynkowni, 11.09.2011)
Paweł Mykietyn Dwa Wiersze Miłosza na 2 aktorów, 10 muzyków, elektronikę i warstwę wideo, Steve Reich Daniel Variations na 2 soprany, 2 tenory i zespół instrumentalny, Electric Counterpoint na gitarę elektryczną i taśmę, Music for 18 Musicians, wyk: Steve Reich – fortepian, Jonny Greenwood – gitara, Zygmunt Malanowicz – recytacja, Maja Ostaszewska – recytacja, Ensemble Modern, Synergy Vocals
Początek wielkiego święta, jakim były 75. urodziny Steve’a Reicha na Festiwalu Sacrum Profanum. Mocne otwarcie z udziałem kompozytora, gwiazdy sceny rozrywkowej – Jonny’ego Greenwooda i zachwycających mechaniczną precyzją zespołów Ensemble Modern i Synergy Vocals. A na dodatek piękna kompozycja (scena teatralna z muzyką) Pawła Mykietyna.
I godzina transu w Muzyce na 18 muzyków , która mogłaby się nigdy nie kończyć…
K03
Posłuchaj fragmentu koncertu K03
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Alexander Liebreich, Xiao-Ming Han – róg (Katowice, sala im. G. Fitelberga, 10.02.2006)
Luigi Dallapiccola Wariacje na orkiestrę, Wolfgang Amadeus Mozart Koncert Es-dur na róg i orkiestrę (KV 447), Zoltan Kodály Koncert na orkiestrę, Ludwig van Beethoven I Symfonia C-dur op. 21
Na zróżnicowany program tego wieczoru złożyło się kilka utworów, w tym powstałe w 1954 roku Wariacje na orkiestrę Luigiego Dallapiccoli, będące opracowaniem cyklu utworów fortepianowych Quaderno musicale di Annalibera , poświęconego córeczce kompozytora. Pod batutą Alexandra Liebreicha zabrzmiał ponadto Koncert Es-dur Mozarta ( KV 447), wykonany przez chińskiego waltornistę Xiao – Ming Hana, powstały w 1940 roku na zamówienie Orkiestry Symfonicznej w Chicago Koncert na orkiestrę Zoltana Kodaly’a, należącego obok Béli Bartóka do najważniejszych kompozytorów węgierskich XX wieku oraz pogodna, I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena.
K04
Posłuchaj fragmentu koncertu K04
Vivica Genaux – mezzosopran , Europa Galante, dyr. Fabio Biondi (Filharmonia im. Karola Szymanowskiego, 5.04.2010) Festiwal Misteria Paschalia
Antonio Vivaldi Uwertura ( La verita in cimento, RV 739); Quell'usinguolo ( Farance, RV 711); Vorrei dirti il mio dolore ( Rosmira fedele, RV 731); Koncert d-moll RV 565; Splender fra'l cieco orror ( Tito Manlio, RV 738); Alma oppressa ( La fida nimfa, RV 714); Koncert a-moll, RV 522; Eprigonerio e re ( Semiramide , RV 733); Come in vano il mare irato ( Catone in Utica, RV 705); Sinfonia ( Ercole sul Termofonte , RV 710); A gitata da due venti ( Adelaide, RV 695)
Zespół Europa Galante i Fabio Biondi należą do najczęstszych gości krakowskiego festiwalu. Włoscy artyści przyzwyczaili nas już do żywiołowych interpretacji często nieznanych lub zapomnianych dzieł XVII i XVIII wieku. Podczas koncertu zamykającego 7. Festiwal Misteria Paschalia z Europa Galante wystąpiła elektryzująca Vivica Genaux - znakomita mezzosopranistka z Alaski, jedna z najjaśniejszych gwiazd muzyki barokowej. Zamiast nowo odkrytych czy zrekonstruowanych dzieł włoskiego baroku artyści zaprezentowali repertuar ze swojej wspólnej płyty „Pyrotechnics”, wydanej w grudniu 2009 roku przez wytwórnię Virgin Classics. Wybrane arie z oper Antonia Vivaldiego oraz dzieła instrumentalne włoskiego mistrza zabrzmiały tego wieczoru bardzo dynamicznie, wręcz spektakularnie.
Agitata da due venti (z opery Adelaide ) i Alma opressa (z opery La fida ninfa ) , które Vivaldi skomponował dla słynnej mezzosopranistki Giovanny Gaspariani, w interpretacji Vivici Genaux nabrały blasku i charakteru.
Zgodnie z tytułem programu były i fajerwerki, i wirtuozeria, ale również piękno brzmienia i radość gry. Połączenie silnych osobowości artystycznych tak doskonałych muzyków od początku wróżyło sukces.
K05
Posłuchaj fragmentu koncertu K05
8. Międzynarodowy Festiwal Chopin i jego Europa (28.08.2012) Martha Argerich, Maria João,Pires, Janusz Olejniczak – fortepiany historyczne, Orkiestra XVIII wieku, dyr. Frans Brüggen
Fryderyk Chopin Koncert f-moll op. 21, Ludwig van Beethoven I Koncert fortepianowy C-dur op. 15, III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
To był "koncert koncertów", o jakim mogliby marzyć słuchacze każdego ze światowych festiwali. Artystyczne spotkanie na szczycie - Martha Argerich, Maria Joao Pires i Janusz Olejniczak przy historycznych fortepianach, ze znakomitym towarzyszeniem Orkiestry XVIII wieku, prowadzonej przez niestrudzonego Fransa Bruggena. Troje wybitnych, choć całkowicie różnych pianistów i trzy dzieła, w których doskonale odbijała się osobowość każdego z nich.
Martha Argerich, dla której była to już druga festiwalowa przygoda z historycznym fortepianem, znów zachwyciła radosną żywiołowością gry i fantastycznym muzykowaniem w Koncercie C-dur Beethovena . Maria Joao Pires, swą krystalicznie czystą i głęboką interpretacją Koncertu c-moll tego samego kompozytora, sprawiła, że w studiu im. Witolda Lutosławskiego czas jakby się zatrzymał. Janusz Olejniczak, szczerze wzruszony okolicznościami występu, podarował publiczności całą gamę romantycznych emocji w swym ulubionym utworze. Niezapomniany koncert i bezprecedensowe wydarzenie w historii festiwalu!