Debiut Marka Minkowskiego na Walentynki

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2014 15:00
Głosami uczestników konkursu "Koncert za SMS" w piątkowe popołudnie posłuchamy krakowskiego występu Les Musiciens du Louvre-Grenoble na V Festiwalu "Misteria Paschalia" z 2008 roku.
Marc Minkowski, 2007
Marc Minkowski, 2007 Foto: PAP / ITAR-TASS / Yuri Mashkov

Trudno dziś wyobrazić sobie krakowski festiwal „Misteria Paschalia” bez Marka Minkowskiego i jego Les Musiciens du Louvre. Jest filarem tej imprezy, obok Jordiego Savalla i Fabia Biondiego. Doskonale pamiętamy wykonaną przez niego w ubiegłym roku Wielką Mszę Mozarta i realizowany w poprzednich trzech latach „Bachowski tryptyk”: Pasję Janową , Mszę h-moll, Pasję Mateuszową . Co było wcześniej? Jak to się wszystko zaczęło? Trochę czekaliśmy. Po raz pierwszy Minkowski wystąpił dopiero na V Festiwalu w 2008 roku. Przedstawiał wówczas anglikańskie anthems Jerzego Fryderyka Haendla – to muzyka na pewno skromniejsza i mniej znana niż Bachowskie arcydzieła, ale niezwykle poruszająca i świetnie przyjmowana przez czekającą na ten piękny wieczór krakowską publiczność.

Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod dyr. Marca Minkowskiego, soliści: Ruby Huges – sopran, Colin Blazer – tenor, João Fernandes – bas, na V Festiwalu Misteria Paschalia (Kraków, 18.03.2008)

Jerzy Fryderyk Haendel Chandos Anthems

Na retransmisję tego koncertu zapraszamy 14 lutego (piątek),  godz. 13.00 - 14.50

***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 (koszt: 1,23 zł z VAT) z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

W tym tygodniu dla zwycięzców konkursu mamy 6-płytowy box z panoramą europejskiej twórczości muzycznej w wykonaniu słynnych zespołów muzyki dawnej - m.in. Williama Christiego, Paula van Nevela i Rene Jacobsa.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***
Osoby, które w dniach 01.01.2014-13.02.2014 przesłały co najmniej jeden SMS, mają również szansę na jedną z pięciu nagród w postaci dwuosobowej kolacji w restauracji Aleje3 w Warszawie, al. Jerozolimskie 3 do wykorzystania 14 lutego 2014 r. od godz. 19.00. Wartość dwuosobowej kolacji wynosi 196 zł.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - kolacja walentynkowa

Wnętrze
Wnętrze restauracji Aleje3; foto: mat. prasowe

***

Oto koncerty na które można było głosować od 7 do 13 lutego:

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

Mandolinista Avi Avital i klawesynista Shalev Ad-El na Festiwalu Mazovia Goes Baroque (Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, 8.11.2012 )

Domenico Scarlatti Sonata d-moll na mandolinę i basso continuo K. 90 , Roberto Valentini Sonata A-dur na mandolinę i basso continuo , Ludwig van Beethoven Sonatina c-moll na mandolinę i klawesyn WoO 43 , Sonatina C-dur na mandolinę i klawesyn WoO 44 , Johann Sebastian Bach II Partita d-moll na skrzypce solo BWV 1004 - Chaccona , Domenico Scarlatti Sonata G-dur na mandolinę i basso continuo K. 91 , Antonio Vivaldi Sonata C-dur na mandolinę i basso continuo

Dwóch izraelskich muzyków Shalev Ad-El i Avi Avital to niezwykle dynamiczny duet: klawesyn i mandolina – instrument zapomniany przez kompozytorów właściwie od XIX wieku. Avi Avital z wielkim zaangażowaniem kształtuje nową tradycję mandoliny, nie tylko poprzez pełne wirtuozerii interpretacje, ale także ogromne zaangażowanie, radość gry i poszukiwanie nowego repertuaru.

Dużą zaletą bycia mandolinistą jest swoboda w kształtowaniu swojej drogi zawodowej . Pozwala to na rozwijanie kreatywnego myślenia - mówił w wywiadzie Avi Avital. Jednym z moich założeń artystycznych jest nadanie mandolinie nowego znaczenia i ukazanie jej jako instrumentu koncertowego. Ponieważ repertuar na mandolinę jest stosunkowo niewielki, robię transkrypcje wielu kompozycji, zamawiam także nowe utwory u kompozytorów współczesnych. Staram się w ten sposób zachęcić ich do poświęcenia mandolinie więcej uwagi, tym bardziej, że sam instrument, jak i technika gry bardzo się rozwinęły od czasów Vivaldiego. Sądzę również, że jest to ciekawe dla publiczności

Ciekawie i pasjonująco było też na ubiegłorocznym festiwalu Mazovia Goes Baroque, kiedy Avi Avital i Shalev Ad-El wykonali bardzo zróżnicowany program - już nie transkrypcje, ale utwory oryginalnie napisane na mandolinę i klawesyn - dzieła włoskich i niemieckich twórców XVII i XVIII wieku.

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Kronos Quartet na 2. Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków, Filharmonia Krakowska, 11.11.2006)

Krzysztof Penderecki Quartetto per archi No. 1 ; Paweł Mykietyn II Kwartet smyczkowy (prawykonanie światowe) ; Witold Lutosławski Kwartet smyczkowy ; Henryk Mikołaj Górecki III Kwartet smyczkowy "Pieśni śpiewają" op. 67

Kronos Quartet znany ze swych wielkich zasług dla rozwoju muzyki współczesnej w Krakowie zaprezentował program złożony z dzieł polskich kompozytorów. Amerykańscy muzycy zestawili dzieła równolatków – Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego – ale stylistycznie zupełnie różne. I Kwartet Krzysztofa Pendereckiego, który można potraktować jak wielki awangardowy eksperyment i nostalgiczny, zanurzony w tradycji III Kwartet Henryka Mikołaja Góreckiego.

A pomiędzy nimi dokonali prawykonania II Kwartetu Pawła Mykietyna pisanego specjalnie dla nich. Utworu niezwykle frapującego, zachwycającego w nieoczywisty sposób dzięki mikrotonom, które odgrywają w tej kompozycji ważną rolę.

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

Polen im Puls – prolog do 25. Schleswig-Holstein Musik Festival (Kraków, 1.07.2010)

Wolfgang Amadeus Mozart Symfonia C-dur KV 338 , Gustav Mahler I Symfonia D-dur „Tytan” , wyk. The Schleswig-Holstein Festival Orchestra , dyr. Christoph Eschenbach

1 lipca 2010 roku w Krakowie wystąpiła Orkiestra Festiwalu Schleswig-Holstein, którą poprowadził jeden z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów niemieckich, Christoph Eschenbach. Było to wydarzenie niecodzienne - zarówno sam koncert, jak i obecność znakomitej orkiestry - wieczór w Filharmonii im. Szymanowskiego był bowiem prologiem do festiwalu „ Polen im Puls ” w Szlezwiku-Holsztynie, którego program skupiał się na muzyce polskiej.

The Schleswig-Holstein Festival Orchestra założył w 1987 roku Leonard Bernstein. Podczas dwóch miesięcy wspólnej pracy młodzi muzycy z całego świata koncertują pod batutą największych dyrygentów. W 2010 roku byli to m.in. Christopher Hogwood i Valery Gergiev. „Młodzi wnoszą entuzjazm i energię odstraszającą rutynę; bardziej doświadczeni muzycy mogą natomiast dać im odwagę wprowadzania w życie nowych pomysłów. Determinacja w sercach młodych dokona nawet niemożliwego. Jeśli mogę być ich siłą napędową, oto jestem! ” - mówił szef artystyczny zespołu, Christoph Eschenbach. Niemiecki dyrygent świętował wówczas nie tylko swoje 70. urodziny, lecz także 150. rocznicę urodzin Gustava Mahlera.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

Recital pianisty Dang Thai Sona na 65. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju (09.08.2010)

Maurice Ravel Miroirs , Claude Debussy Kącik dziecięcy , Fryderyk Chopin Tarantela As-dur op. 43 , Bolero C-dur op. 19 , Barkarola Fis-dur op. 60 , Polonez-Fantazja As-dur op. 61

Skala koncertowych wrażeń i odczuwanych emocji bywa bardzo różna. Nawet bardzo dobre wykonania zapadają w pamięć najczęściej na niezbyt długi okres. W przypadku dusznickiego recitalu Dang Thai Sona było zupełnie inaczej. Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z roku 1980, goszczący w Dworku Chopina po długiej przerwie, dał koncert, który w pamięci wielu słuchaczy pozostanie na zawsze. Recital, wyraźnie programowo spolaryzowany, w pierwszej części eksponował bogactwo barw utworów Ravela i Debussy’ego, ale jego absolutną rewelacją, zarezerwowaną na sam finał wieczoru, okazała się interpretacja Poloneza-Fantazji As-dur op. 61 Chopina. Jeśli w ogóle można mówić o doświadczeniach mistycznych przy słuchaniu muzyki, to obcowanie z tą interpretacją Dang Thai Sona takim właśnie było.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

Les Musiciens du Louvre-Grenoble pod dyr. Marca Minkowskiego, soliści: Ruby Huges – sopran, Colin Blazer – tenor, João Fernandes – bas, na V Festiwalu Misteria Paschalia (Kraków, 18.03.2008)

Jerzy Fryderyk Haendel Chandos Anthems

Trudno dziś wyobrazić sobie krakowski festiwal „Misteria Paschalia” bez Marka Minkowskiego i jego Les Musiciens du Louvre. Jest filarem tej imprezy, obok Jordiego Savalla i Fabia Biondiego. Doskonale pamiętamy wykonaną przez niego w ubiegłym roku Wielką Mszę Mozarta i realizowany w poprzednich trzech latach „Bachowski tryptyk”: Pasję Janową , Mszę h-moll, Pasję Mateuszową . Co było wcześniej? Jak to się wszystko zaczęło? Trochę czekaliśmy. Po raz pierwszy Minkowski wystąpił dopiero na V Festiwalu w 2008 roku. Przedstawiał wówczas anglikańskie anthems Jerzego Fryderyka Haendla – to muzyka na pewno skromniejsza i mniej znana niż Bachowskie arcydzieła, ale niezwykle poruszająca i świetnie przyjmowana przez czekającą na ten piękny wieczór krakowską publiczność.

Zobacz więcej na temat: koncert MUZYKA