Miloš Forman był artystą buntu i kontestacji

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2018 18:40
"Amadeusz", "Hair", "Lot nad kukułczym gniazdem" i "Skandalista Larry Flint" to tylko niektóre z wielkich dzieł zmarłego przed kilkoma dniami czeskiego reżysera. - Był piewcą kontestacji wyniesionej na poziom uniwersalny – mówiła w Dwójce Adriana Prodeus.
Audio
  • Miloš Forman i dziedzictwo jego twórczości (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Milo Forman
Miloš FormanFoto: PAP/EPA/MICHELE LIMINA

pasikowski1200pap.jpg
"Pasikowski stracił klucz do duszy widza"

Miloš Forman mawiał, że do swoich filmów zawsze poszukuje bohaterów zbuntowanych, nie godzących się na zastaną rzeczywistość. - Nie muszą być geniuszami, byleby wyróżniali się odwagą dobijania się o własną, wewnętrzną wolność - powiedział reżyser w jednym z wywiadów.

- On sam odżegnywał się od politycznych konotacji, ale jego twórczość można przypisać jednemu pokoleniowemu doświadczeniu, jakim była inwazja wojsk Układu Warszawskiego na Czechy w 1968 roku, która zastała go na Zachodzie i odcięła od ojczyzny - stwierdził Rafał Marszalek.

- W jego filmach nie znajdziemy bezpośrednich śladów tego wstrząsu, bo Forman jest oddalony od doraźnej polityki. Bunt i kontestację przeniósł na wyższy poziom kręcąc filmy, w których jednostka zawsze przeciwstawia się systemowi - dodała Adriana Prodeus.

Dlaczego Forman stał się synonimem reżysera na wskroś nowoczesnego? Na jakie kino mógł sobie pozwolić po odniesieniu sukcesu w Ameryce? Dlaczego kręcąc kolejne filmy stawiał pod znakiem zapytania swoją karierę i narażał producentów na finansowe straty? Jakie znaczenie ma jego twórczość dla Czech i Europy Środkowo- Wschodniej? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Jacek Wakar

Goście: Adriana Prodeus i Rafał Marszalek (krytycy filmowi)

Data emisji: 18.04.2018

Godzina emisji: 18.00

mko

Czytaj także

"Trzy billboardy za Ebbing, Missouri". Ameryka patrzy na swoją prowincję

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2018 20:00
- Myślenie samych Amerykanów jest tu dwoiste. Z jednej strony tęsknią do ciepłej wspólnoty, z drugiej: boją się, że w tych miejscach kryją się jakieś mroki przednowoczesnej nienawiści i resentymentu – mówił Michał Oleszczyk o nie tylko filmowym amerykańskim spojrzeniu na prowincję.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mateusz Kościukiewicz: gra w masce zmieniła moje aktorstwo

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2018 19:00
- Ponad połowa filmu zagrana bez twarzy to doświadczenie, które bardzo zmieniło moje podejście do zawodu, który uprawiam. Maski jako środka wyrazu nie używa się już nawet w teatrze, a jest ona esencją aktorstwa - mówił w Dwójce znakomity aktor.
rozwiń zwiń