Bruce Liu: gdyby muzyka nie ewoluowała, straciłaby dla mnie sens

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2024 19:27
- Wszystkim nam dzisiaj, ale i innym w przeszłości wydawało się, że gramy tak, jak Chopin. To złudzenie, bo nie żyjemy w czasach Chopina i nie jesteśmy już częścią tamtego społeczeństwa. Nie ma mowy, żebyśmy grali i myśleli tak jak on. To paradoksalnie najbardziej interesująca część, dążymy do pewnego ideału ze świadomością, że nigdy go nie osiągniemy. Ale to dążenie to życie muzyki - mówił w Dwójce Bruce Liu, kanadyjski pianista i zwycięzca XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. 
Bruce Liu
Bruce LiuFoto: Mat. pras./Bartek Barczyk
  • Bruce Liu to pianista pochodzący z Kanady, a także zwycięzca XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.
  • Artysta odwiedził Warszawę, aby - w towarzystwie London Symphony Orchestra - ponownie wykonać Koncert e-moll Chopina.
  • Pianista w rozmowie m.in. wspominał swoją przygodę z konkursem, opowiadał o graniu na instrumencie historycznym, a także o swojej płycie z utworami francuskich kompozytorów.

Bruce Liu to znakomity kanadyjski pianista, którego większość kojarzy jako laureata I nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Artysta podczas finału zagrał Koncert e-moll, do którego wrócił na tegorocznym 20. Festiwalu Chopin i jego Europa. Jak zdradził pianista, po tym wyjątkowym wydarzeniu nie miał okazji wrócić do grania tego dzieła.

- Ostatni raz grałem Koncert e-moll w Teatrze Wielkim w Warszawie na koncercie galowym, dzień po konkursie. To był wieczór, którego nigdy nie zapomnę, nie tylko z powodu wyjątkowego stanu emocjonalnego, w jakim byłem, ale też zmęczenia. Ogłoszenie wyników było bardzo późno, a potem zaprowadzono nas do sali, w której bardzo dużo mówiono o naszej przyszłości, niespodziewanie otwierającej się przed nami. A następnego dnia, zaledwie po dwóch godzinach snu, musiałem znów zagrać ten koncert. To było niezapomniane.

Sekret doskonałej interpretacji Chopina

Bruce Liu wyjaśnił, że aby dobrze wykonywać muzykę Fryderyka Chopina, należy stworzyć rodzaj pewnego portretu kompozytora i "zintegrować się z muzyką, którą się wykonuje".

- To po części nasz obowiązek jako wykonawców. Kompozytorzy są twórcami oryginalnych treści i chcą w pewnym sensie przetrwać. A my jako wykonawcy musimy dalej eksplorować nowe przestrzenie. Posiadanie wiedzy o tym, kim jest Chopin, jest bardzo ważne. Ale muzyka nie przetrwa, jeśli pozostanie taka sama, w skostniałych formach, w jakich była dotąd grana. Wiemy, że każde pokolenie grające Chopina jest inne i prawdopodobnie za 20-30 lat też będzie inne, bo życie wokół się zmieni - podkreślił.

Bruce Liu i wykonawstwo historyczne

Bruce Liu uważa również, że pomocne w interpretacji Chopina jest wykonywanie go na instrumencie historycznym.

- Jak dotąd jedyną szansę grania na fortepianie historycznym miałem w Warszawie. To otworzyło przede mną nowe horyzonty. Kluczowe jest to, że czujesz się wtedy jak część historii. Gdy gra się na Playelu i Erardzie - a wiadomo, że Chopin na taki instrument komponował - rozumie się znacznie więcej z tej jego lekkości. Wiemy, że jego muzyka powinna być elegancka, szlachetna. Jeśli na Erardzie użyje się dużej siły, to nie da się wydobyć tak szlachetnego dźwięku, jak na fortepianie. To mnie nauczyło, że przy współczesnym instrumencie trzeba panować nad sobą.

Eksperymenty z muzyką francuską

Po Konkursie Chopinowskim Bruce Liu nagrał płytę, zatytułowaną "Waves: Rameau, Ravel, Alkan". Jak przyznaje gość radiowej Dwójki, zestawienie tych francuskich kompozytorów może wydawać się specyficzne i nieoczekiwane. - Chciałem takiego efektu - wyjaśnił Bruce Liu. - Kiedy myślimy o muzyce francuskiej, większość ludzi ma wyrobione zdanie i swój własny obraz zagadnienia. A ja chciałem z tej francuskiej idei wydobyć coś, czego nie znamy.


Posłuchaj
25:49 Owzk 2024_08_30-17-30-33.mp3 Co zmienia w życiu zwycięstwo w Konkursie Chopinowskim? Rozmowa z Bruce'em Liu (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Andrzej Sułek

Gość: Bruce Liu (pianista)

Data emisji: 30.08.2024

Godz. emisji: 17.30

am/wmkor

Czytaj także

Tomasz Ritter: instrument historyczny jest mniej przewidywalny

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2021 11:00
- Każdy artysta powinien być odważny. Bardzo łatwo jest pójść utartym szlakiem, a przecież w naszym zawodzie ostatecznie chodzi o to, żeby każdy mógł wyrazić coś swojego. To jest związane z ryzykiem i na pewno mniej bezpieczne, niż sprawdzone drogi - mówił w Dwójce Tomasz Ritter - pianista i zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 2018 roku na instrumentach historycznych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bruce Liu: moje podejście do Chopina podlega ewolucji

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2022 17:50
- Sięgam po wczesne utwory Chopina. W świetle ostatnich wydarzeń na świecie trudno mówić o czasie zabawy i radości, ale wracając do muzyki, Chopin w latach młodości nie musiał się czego bać i wiódł beztroskie życie - mówił w Dwójce Bruce Liu, laureat XVIII Konkursu Chopinowskiego.
rozwiń zwiń