- Na tegorocznym festiwalu La Roque d'Anthéron we Francji Alexandre Kantorow wystąpił m.in. wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Gordana Nikolicia.
- W programie koncertu znalazły się utwory Ludwiga van Beethovena (Trio fortepianowe Es-dur op. 1 nr 1, Koncert potrójny na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur) oraz Franza Schuberta (Fantazja C-dur).
- W czasie retransmisji na antenie Programu 2 Polskiego Radia wysłuchaliśmy również rozmowy z francuskim pianistą.
Alexandre Kantorow wpadł na pomysł, by podczas sierpniowego koncertu na festiwalu La Roque d'Anthéron pokazać po trochu wszystkiego, co ma do zaoferowania muzyka klasyczna. - Dla mnie te trzy doświadczenia: recital, koncert i muzyka kameralna, mają w sobie coś specyficznego, ale jednocześnie każdemu czegoś brakuje. To trochę jak boki trójkąta. I po raz pierwszy na koncercie, który programowałem, mogłem je połączyć. Dzięki temu mamy okazję pełnego doświadczenia muzyki.
Alexandre Kantorow - ważne, co i z kim
Dla pianisty ważne było również, by wystąpić z muzykami, których zna i których grę ceni. - Czuję, że istnieje coś takiego, jak siła grupy, która się przez to manifestuje. Pierwszym utworem, który wspólnie wybraliśmy, był Koncert potrójny Beethovena, a potem szybko przyszło mi do głowy, aby przed tym wykonać I Trio Beethovena - wspominał.
Zdaniem Alexandre'a Kantorowa, Koncert potrójny to tak naprawdę duże trio. - Beethoven chciał je rozszerzyć i nadać mu bardziej uroczysty i intensywny charakter. Wprowadza więc orkiestrę, aby zwiększyć intensywność. Ale tak naprawdę sercem utworu wciąż jest trio.
- Dlatego chciałem też zaprezentować jego pierwsze trio, które jak na swoje czasy było całkiem ambitnym dziełem - przekonywał.
Beethoven i Schubert pokazują swoje prawdziwe oblicze
Z Beethovenem kojarzy się pianiście także inny utwór wybrany do programu koncertu - Fantazja C-dur Schuberta. - Wykorzystuje ten sam pomysł połączenia fantazji i sonaty. Ma tylko jedną część, która jest bardziej płynna, ale wciąż zachowuje strukturę sonaty. W przypadku Schuberta jasne jest, że sercem całego utworu są pieśni. To Pieśń wędrowca jest rdzeniem Fantazji wędrowca. Tak samo jest w przypadku Kwintetu "Pstrąg". Czułem, że w pewnym sensie kompozytorzy w momencie, kiedy mogli użyć w tych utworach więcej instrumentów, otworzyli się i pokazali swoje prawdziwe oblicze - stwierdził gość Dwójki.
Współczesna inkarnacja Liszta
Alexandre Kantorow jest pierwszym francuskim pianistą, który wygrał Międzynarodowy Konkurs im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Po tym wydarzeniu przez krytyków został okrzyknięty współczesną inkarnacją Liszta. W Dusznikach-Zdroju muzyk wyznał, że to określenie wiele dla niego znaczy. - Liszt jest najwybitniejszym pianistą epoki romantyzmu i był niezwykle awangardowy. Przesuwał granice niemożliwego, ale w moim przypadku to określenie jest na wyrost. Liszt jest dla mnie zbyt wielkim ideałem.
16:49 Filharmonia Dwójki 26.09.2023 Kantorow cala rozmowa.mp3 Rozmowa z francuskim pianistą Alexandre'em Kantorowem (Filharmonia Dwójki)
- Skomplikowanie techniczne utworu nie powinno nigdy pojawiać się na pierwszym planie. Słuchając, nigdy nie powinno się myśleć o tym, jakie to jest trudne - mówił w Dwójce francuski pianista, który w 2019 roku wystąpił na festiwalu w Dusznikach-Zdroju.
***
Rozmawiał: Michał Dębski
Gość: Alexandre Kantorow (pianista)
Data emisji: 26.09.2023
Godz. emisji: 20.45
Materiał wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
mo/pg