Szeryf, czarny charakter, pojedynek, stryczek, preria, konie - do tych elementów westernu wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni. Ramy gatunkowe rozsadzane były jednak już od lat 60. ubiegłego wieku za sprawą spaghetti westernów i antywesternów, które porzuciły czarno-biały konflikt etyczny bohaterów. Potem w westernach pojawił się między innymi motyw okrutnej zemsty oraz dekadencji, związanej z cywilizowaniem Dzikiego Zachodu.
Co wchodziłoby jednak do tych najważniejszych elementów składowych klasycznego westernu? Punktem wyjścia mogłaby być choćby figura bohatera. Koniecznie samotnego. - Bohater westernu mediuje pomiędzy dzikością a cywilizacją – mówił historyk filmu prof. Łukasz Plesnar. - W końcu staje w obronie zbiorowości i postępu. Ma traumatyczną przeszłość, dlatego nie może zostać w społeczności, którą uratował, musi odjechać.
Jakie inne cechy definiują western i jak się mają do tego wzorca najnowsze filmy kowbojskie: "Eskorta" (reż. Tommy Lee Jones; rzecz o pozycji kobiet na Dzikim Zachodzie przez pryzmat ich histerii) oraz "Ze mną nie zginiesz"? Skąd wśród filmowców lęk przed klasyczną westernową formułą? I jak sprawdza się proza Alberta Camusa w (para)westernowych realiach?
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadzi: Michał Nowak
Goście: Tomasz Jopkiewicz (krytyk filmowy), dr Maciej Kałuża (filozof z Polskiego Stowarzyszenia Alberta Camusa), prof. Łukasz Plesnar (historyk filmu)
Data emisji: 10.08.2015
Godzina emisji: 18.00
jp/asz