Środa (19.10) to drugi, a zarazem przedostatni, dzień finałowych przesłuchań 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. W Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprezentowały się Jane (Hyeonjin) Cho (Korea Południowa) oraz Meruert Karmenova (Kazachstan).
Komentarze dziennikarzy Dwójki - zobacz wideo:
[YouTube Dwójki]
Ten sam koncert, dwa wykonania
Obie skrzypaczki wystąpiły z tym samym programem, zagrały II Koncert skrzypcowy d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego oraz Koncert skrzypcowy D-dur, op. 77 Johannesa Brahmsa.
- Taka konfrontacja dwóch wykonań może być dużym plusem dla wykonawcy albo wprost przeciwnie, bo pewnie niektóre niedostatki wykonawcze to jest rzecz, z którą trzeba się zmierzyć - zauważył Andrzej Sułek, jeden z komentatorów obecnych w naszym konkursowym studiu radiowym.
Jane Cho - zobacz wideo:
[YouTube Dwójki]
Koncert Wieniawskiego piętrzy trudności
Jak dodał ekspert, II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego jest bardzo trudny. - Znamy ten koncert z nagrań znakomitych wirtuozów, wydaje się, że to jest takie spontaniczne granie, bierze się instrument do ręki, orkiestra gra z dość dużym wolumenem brzmienia i to się składa w taką bardzo efektowną, łatwo płynącą, easy-going, całość. I tu się okazuje, że nie, że ten koncert piętrzy trudności rozmaitej natury. Owa strona wirtuozowska, instrumentalna, techniczna objawia się przede wszystkim w finale, a także w I części. Ale i II część nie jest łatwa, z tym swoim romansowym nastrojem - przyznał ekspert.
Meruert Karmenova - zobacz wideo:
[YouTube Dwójki]
Młodzi i rozumienie XIX wieku
Andrzej Sułek zauważył też, że współcześni młodzi instrumentaliści mają trudność z odpowiednim odczytaniem i oddaniem XIX-wiecznej romantyczności. - Dla nich to jest pewien idiom trudny do zrozumienia, do pokazania, do udźwignięcia. Oblicze tych części wolnych jest zupełnie inne niż jeszcze sześć, a na pewno jedenaście czy dwanaście lat temu - mówił.
- Dla tych młodych ludzi to, zdaje się, jest już muzyka dawna, a nie coś, co było wczoraj czy przedwczoraj. Chyba trzeba ich od podstaw uczyć wrażliwości, rozumienia i umiejętności znalezienia się w tym idiomie, o którym mówiłeś, Andrzeju - przyznał Marcin Majchrowski.
32:19 2022_10_19-18-58-01_PR2_Audycja_okolicznosciowa.mp3 Drugi dzień przesłuchań finałowych na Konkursie Wieniawskiego - komentarze w studiu konkursowym (Dwójka)
Dialog z orkiestrą
Jak stwierdził prowadzący rozmowę Jacek Hawryluk, w wykonaniu koncertu Wieniawskiego niezwykle ważny jest dialog solisty z orkiestrą. - Czy usłyszeliście ten dialog w prezentacjach dwóch pań? - pytał.
- Jak się przyznam, że niekoniecznie - mówił Marcin Majchrowski.
- Ja bardziej w drugiej interpretacji (czyli występie Meruert Karmenovej - przyp. red.) - stwierdził Andrzej Sułek. - Jane (Hyeonjin) Cho rozczarowała mnie, miałem wrażenie, że nie jest on zbyt dobrze przez nią przygotowany, że ona tak naprawdę boryka się z materiałem, nie ma tam tej wartości dodanej polegającej na kreacji tu i teraz. Trudno było mi więc oczekiwać, że będzie jakaś żywa interakcja z orkiestrą, bo to musi być na wyższym poziomie kompetencji - powiedział.
Jacek Hawryluk zauważył z kolei, że występ Meruert Karmenovej był bardzo nierówny. - Zaczynała tak pewnie, że myślałem, że ona po prostu wygra to wszystko jedną ręką. Tymczasem finał był wstrząsający momentami. Zresztą w drugiej części też były momenty, gdy mijała się z orkiestrą - przyznał.
- Finał ją zdecydowanie przerósł - mówił Andrzej Sułek.
Środa 19.10 - przesłuchania. ZOBACZ WIDEO:
Źródło: serwis YouTube.com / oficjalny kanał Konkursu - Wieniawski Society
Ostatniego dnia finałów konkursu zobaczymy dwoje uczestników 16. Konkursu Wieniawskiego: Hinę Maedę i Qingzhu Wenga. Nazwisko zwycięzcy poznamy późnym wieczorem w czwartek (20.10).
***
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie. Oddaje hołd wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie, z inicjatywy Adama Wieniawskiego, bratanka Henryka, a organizatorem konkursu było Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, plany te pokrzyżowała jednak II wojna światowa. Po raz drugi konkurs odbył się dopiero po 17 latach w Poznaniu. W późniejszym okresie konkursy odbywały się już regularnie, co pięć lat - w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z powodu pandemii tegoroczny konkurs odbywa się po sześcioletniej przerwie.
Patronem medialnym konkursu jest Polskie Radio.
***
Tytuł: Audycja specjalna
Komentowali: Jacek Hawryluk, Marcin Majchrowski, Andrzej Sułek
Data emisji: 19.10.2022
Godziny emisji: 19.00 i 21.00
mg/kor