Waga głosu w twórczości Nathalie Sarraute

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2015 14:11
Zapraszamy na rozmowę o słuchowiskach autorki w Polsce znanej głównie z powieści: "Portret nieznajomego" i "Słyszy pan te śmiechy".
Sarraute wielką rolę przypisuje sposobowi porozumiewania się swoich bohaterów. Ważny jest nie tylko sens wypowiadanych przez nich słów, ale także intonacja, co bardzo podkreśla radiowość tych utworów.
Sarraute wielką rolę przypisuje sposobowi porozumiewania się swoich bohaterów. Ważny jest nie tylko sens wypowiadanych przez nich słów, ale także intonacja, co bardzo podkreśla "radiowość" tych utworów.Foto: Glowimagers/EastNews

Sarraute jest reprezentantką eksperymentalnego nurtu tzw. nowej powieści. W słuchowiskach skupia się głównie na relacjach psychologicznych swoich bohaterów.

Przyjrzymy się temu na przykładzie słuchowiska "Z byle powodu". Opowiada ono o dwóch zaprzyjaźnionych mężczyznach, których poróżniło - wydawałoby się - głupstwo. Oto jeden z nich pochwalił się przed drugim swoim drobnym osiągnięciem. Przyjaciel zareagował słowami "no, proszę, brawo". Ale powiedział to w taki sposób, że ten "chwalący się" gotów jest zerwać ich dotychczasową przyjaźń. Od słowa do słowa mnożą się wzajemne żale.

Fragmentów słuchowiska "Z byle powodu" posłuchamy w przekładzie Barbary Grzegorzewskiej. Występują "Mariusz Bonaszewski i Marcin Troński.

***

Na audycję "Świat na scenie - czyli o dramaturgii współczesnej" w piątek (8.05) w godzinach 22.00-22.30. Program poprowadzą Iwona Malinowska i Janusz Majcherek.

bch/mm