Friel zawsze żywo reagował na różne wydarzenia społeczno-polityczne, co było dla władz niewygodne. Nic dziwnego zatem, że pierwsze realizacje jego sztuk miały miejsce w teatrze niszowym. Debiutował jako prozaik, od 1958 roku pisał utwory do radia. W Polsce sztuki Friela drukowane były w „Dialogu”: Obywatelstwo honorowe, Przekłady i Tańce w Ballybeg. Ta ostatnia znalazła się kilka lat temu na afiszu Teatru Powszechnego w Warszawie. Jest to najbardziej znany utwór Friela na świecie: doczekał się także wersji filmowej.
Bohaterkami są samotne, dojrzałe już kobiety (pięć sióstr), które żyją – wedle rygorystycznego porządku katolickiego – w fikcyjnym Ballybeg. Friel skontrastował je z postacią Ojca Jacka (ich brata) wydalonego z misji katolickiej w Afryce za przyjęcie pogańskich, tubylczych zwyczajów. Akcja sztuki rozgrywa się na krótko przed obchodami corocznego święta urodzaju. Wówczas to mieszkańcy Ballybeg w szalonych tańcach wyrażają podziękowania Bogu za zebrane plony. Dzieje się to zwykle na początku sierpnia...
W audycji zaprezentujemy fragmenty sztuki w przekładzie Małgorzaty Semil. Wystąpią: Dorota Landowska, Joanna Jeżewska i Magdalena Warzecha.
Zapraszamy na audycję Iwony Malinowskiej z udziałem Janusza Majcherka poświęconą twórczości Briana Friela, a zwłaszcza jego sztuce "Tańce w Ballybeg".
2 czerwca (środa), godz. 21.30