Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz o początkach polskiego jazzu

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2018 10:45
Gościem Dwójki był wybitny saksofonista, kompozytor, aranżer, ale też i świadek historii. 
Audio
  • Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz wspomina swoje dzieciństwo i czasy II wojny światowej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz o początkach polskiego jazzu (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz o zespole Melomani (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz m.in. o swoich łódzkich studiach filmowych (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz o komponowaniu muzyki do seriali (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Łódź 2008
Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, Łódź 2008Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

adam bałdych śledź 1200.jpg
Adam Bałdych. Mariaż jazzmana z klasyką

Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, nestor polskiego jazzu, w kwietniu obchodził swoje 90. urodziny. Jego działalność to nie tylko swing, ale przede wszystkim muzyka filmowa. Znają Państwo takie tytuły jak "Stawka większa niż życie", "Alternatywy 4", "Janosik", "Czterdziestolatek" czy "Jak rozpętałem II wojnę światową"? Do wszystkich tych filmów i seriali muzykę napisał właśnie Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz.

W pięciu wspomnieniowych odcinkach Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz opowiadał o wybuchu II wojny światowej we Lwowie, o tym, dlaczego Niemców witano w tym mieście jak wybawicieli. Z pierwszej ręki usłyszeliśmy historię o początkach polskiego jazzu, w tym o pewnym lekarzu z Poznania, który w zespole Melomani rozpoczynał swoją karierę. Nie zabrakło też opowieści o pracy nad muzyką do filmów takich jak "Poszukiwany, poszukiwana" czy "Nie lubię poniedziałku".

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowali: Tomasz SzachowskiAndrzej Zieliński

Data emisji: 30.04-4.05

Godzina emisji: 12.45-13.00 

jp/mko

Czytaj także

Kaja Draksler: improwizacja wymaga dobrego warsztatu kompozytorskiego

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2018 15:35
- Co do swobodnej improwizacji, uważam, trzeba mieć niezły warsztat kompozytorski, żeby grać ją dobrze. W muzyce improwizowanej chodzi przecież o formę, strukturę, brzmienie, orkiestrację, myślenie o czasie. O tym wszystkim musisz decydować, grając, więc jest to komponowanie tu i teraz - mówiła muzyczka i kompozytorka jazzowa Kaja Draksler.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak nie zbankrutować, wydając jazz

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2018 11:00
- Ludzie wchodzą do branży wydawniczej z najlepszymi intencjami. Kochają muzykę i czują potrzebę, aby płyty wciąż były wydawane. Tylko że tracą pieniądze garściami i po trzech latach nie są w stanie dłużej tego ciągnąć - opowiadali w Dwójce Seth Rosner i Yulun Wang, szefowie nowojorskiej oficyny Pi Recordings.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jean-Luc Ponty: dla mnie inspiracją były dęciaki

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2018 13:00
- Gdy zaczynałem, nie istniały żadne wzory wykorzystania skrzypiec w nowoczesnym jazzie. Próbowałem więc grać jak saksofoniści i trębacze - mówił w Dwójce legendarny skrzypek.
rozwiń zwiń