David Krakauer: klarnet klezmerski to styl gry, a nie typ instrumentu

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2018 11:20
- Termin "klarnet klezmerski" nie odnosi się do jakiegoś specyficznego typu klarnetu, tylko do stylu, w którym solista ma grać - mówił w Dwójce David Krakauer, znakomity klarnecista i jeden z najważniejszych reprezentantów klezmer jazzu.
Audio
  • David Krakauer o grze na klarnecie klezmerskim i łączeniu muzyki żydowskiej z innymi gatunkami (Spotkania po zmroku/Dwójka)
David Krakauer
David KrakauerFoto: PAP/Adam Warżawa

vocal varshe1200.jpg
Vocal Varshe przypomina wokalno-organową żydowską tradycję muzyczną

Jak podkreślał David Krakauer, klarnet w muzyce klezmerskiej posiada bardzo charakterystyczne brzmienie, zupełnie inne niż w muzyce klasycznej. - Żeby je uzyskać używam specjalnego ustnika, ale reszta instrumentu pozostaje bez zmian. Najważniejszy jest jednak cały system ozdobników, świat dźwięku, z którym pracuję - tłumaczył muzyk.

Gość Dwójki łączy muzykę żydowską zarówno z klasyką, jak i jazzem, rockiem, elektroniką i funkiem. - Kiedy zacząłem grać muzykę żydowską szukałem czegoś, co miałoby dla mnie jakieś osobiste znaczenie. Nie byłem jednak pewien, w jakim kierunku podążać. Po ukończeniu szkoły przez 10 lat próbowałem swoich sił w klasyce. Nagle, dzięki splotowi rozmaitych okoliczności, wszedłem do świata klezmerów. Pomyślałem, że to ma sens, że to przecież muzyka dziedzictwa kulturowego, z którego się wywodzę. Nie chciałem jednak tylko kopiować starych nagrań. Moim celem było połączenie muzyki klezmerkiej z jazzem, funkiem i innymi stylami muzyki amerykańskiej, żeby unaocznić, że jest to wciąż żywa muzyka - powiedział artysta.

Dlaczego David Krakauer zdecydował się na współpracę z Wladem Marhuletsem, 20-letnim Polakiem pochodzącym z Białorusi, który skomponował Koncert na klarnet klezmerski i orkiestrę? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku

Prowadzi: Michał Nowak

Gość: David Krakauer (klarnecista)

Data emisji: 20.02.2018

Godzina emisji: 21.30

pg/bch

Czytaj także

Raphael Rogiński: żyjemy w czasach nowego folkloru

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 09:00
- Tworzymy od nowa tradycję o globalnym charakterze. Najważniejsze jest w tym poczucie nieograniczonej wolności - mówił w "Poranku Dwójki" znakomity gitarzysta.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kaja Draksler: improwizacja wymaga dobrego warsztatu kompozytorskiego

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2018 15:35
- Co do swobodnej improwizacji, uważam, trzeba mieć niezły warsztat kompozytorski, żeby grać ją dobrze. W muzyce improwizowanej chodzi przecież o formę, strukturę, brzmienie, orkiestrację, myślenie o czasie. O tym wszystkim musisz decydować, grając, więc jest to komponowanie tu i teraz - mówiła muzyczka i kompozytorka jazzowa Kaja Draksler.
rozwiń zwiń