Vocal Varshe przypomina wokalno-organową żydowską tradycję muzyczną
Jak podkreślał David Krakauer, klarnet w muzyce klezmerskiej posiada bardzo charakterystyczne brzmienie, zupełnie inne niż w muzyce klasycznej. - Żeby je uzyskać używam specjalnego ustnika, ale reszta instrumentu pozostaje bez zmian. Najważniejszy jest jednak cały system ozdobników, świat dźwięku, z którym pracuję - tłumaczył muzyk.
Gość Dwójki łączy muzykę żydowską zarówno z klasyką, jak i jazzem, rockiem, elektroniką i funkiem. - Kiedy zacząłem grać muzykę żydowską szukałem czegoś, co miałoby dla mnie jakieś osobiste znaczenie. Nie byłem jednak pewien, w jakim kierunku podążać. Po ukończeniu szkoły przez 10 lat próbowałem swoich sił w klasyce. Nagle, dzięki splotowi rozmaitych okoliczności, wszedłem do świata klezmerów. Pomyślałem, że to ma sens, że to przecież muzyka dziedzictwa kulturowego, z którego się wywodzę. Nie chciałem jednak tylko kopiować starych nagrań. Moim celem było połączenie muzyki klezmerkiej z jazzem, funkiem i innymi stylami muzyki amerykańskiej, żeby unaocznić, że jest to wciąż żywa muzyka - powiedział artysta.
Dlaczego David Krakauer zdecydował się na współpracę z Wladem Marhuletsem, 20-letnim Polakiem pochodzącym z Białorusi, który skomponował Koncert na klarnet klezmerski i orkiestrę? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Spotkania po zmroku
Prowadzi: Michał Nowak
Gość: David Krakauer (klarnecista)
Data emisji: 20.02.2018
Godzina emisji: 21.30
pg/bch