Podróż zaczyna się na Wileńszczyźnie i wiedzie przez Polesie, Wołyń, Ziemię Lwowską, Huculszczyznę by zaleźć swój finał na Podolu w Okopach Świętej Trójcy.
Hanna Maria Giza rozmawiała w swojej audycji z Małgorzatą Florczak z Instytutu Sztuki PAN, autorką jednego ze wstępów do albumu, z Leszkiem Dulikiem z wydawnictwa Ad Rem, współredaktorem książki, a także z Krystyną Kukiełą – córką Henryka Poddębskiego.
Małgorzata Florczak opowiadała o biografii artystycznej Henryka Poddębskiego, o początkach fotografowania Kresów, o przyjaźni z Mieczysławem Orłowiczem.
Córka Henryka Poddębskiego mówiła o ocalałych zbiorach z warszawskiego atelier jej ojca, o pożodze wojennej, która pochłonęła część materiałów. Przywoływała także tragiczne losy ojca, który, aresztowany, został wywieziony do hitlerowskiego obozu, gdzie zginął.
Pani Krystyna Kukieła próbowała również wyjaśnić, skąd u jej ojca ta fascynacja Kresami.
Opowiadała też o tym, jak współcześni Henryka Poddębskiego oceniali jego twórczość i co widzieli w niej charakterystycznego.
Leszek Dulik mówił z kolei o tym, jak odkrył twórczość Henryka Poddębskiego i na czym polega jej specyfika.
Pani Krystyna Kukieła odpowiadała na pytanie jednego ze słuchaczy o ocalałe archiwum jej ojca (zdjęcia przedwojennej Warszawy).
W audycji poruszano poza tym takie tematy, jak fotografie Henryka Poddębskiego innych miejsc niż Kresy (powstająca Gdynia, dawna Warszawa), bogactwo kulturowe Kresów, jego trwanie, ale i zanikanie, zwłaszcza w świadomości nowych pokoleń Polaków.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji "Kresy ocalone".