Cisza, czyli nieodzowny element muzyki

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2014 13:11
Czym jest cisza? Czy można ją zdefiniować? Jaką rolę odgrywa w utworze muzycznym? Na te i inne pytania dotyczące ciszy starali się odpowiedzieć goście "Poranka Dwójki".
Audio
  • Rozmowa o ciszy (Poranek Dwójki)
  • Zapowiedź Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta (Poranek Dwójki)
Cisza, czyli nieodzowny element muzyki
Foto: Glow Images/East News

Prof. Robert Piłat z Instytutu Filozofii UKSW mówił, że ciężko zdefiniować ciszę. - Nigdy w filozofii nie natknąłem się na poważne filozoficzne rozważania na temat ciszy, z wyjątkiem kontekstu duchowego. To znaczy tam, gdzie filozofowie nawiązują do bogatej tradycji mistycznej, religijnej, duchowej, tam cisza występuje jako metafora - zaznaczył gość "Poranka Dwójki".

Prof. Piłat podkreślił, że z ciszą była związana pewna postawa wyzwolenia się od tego, co nazywano "zgiełkiem świata". - Świat, który przeszkadza w koncentracji nad tym, co najważniejsze, nazywano zgiełkiem. Nie wiem dlaczego, ale metafora dźwięku wydawała się najbardziej nośna, świat był zgiełkiem, a duch ciszą - stwierdził filozof. - Z drugiej strony jest w tym głębszy sens. Jeżeli ducha, czy duchowe aspiracje, przedstawiamy sobie jako działanie w ciszy, to podkreślamy moment pasywny, czyli oznacza to, że człowiek nie wytwarza żadnych aktów. Cisza jest receptywnością - dodał.

Z kolei krytyk muzyczny Kacper Miklaszewski mówił, że cisza jest przede wszystkim permanentnym elementem muzyki. - O tym zapomina się powszechnie, nawet w szkole muzycznej, gdzie pauzy się lekceważy, a cała uwaga jest poświęcona nutom - tłumaczył. - W naszej kulturze większość dzieł sztuki ma pewną formę zamkniętą, muszą mieć początek i koniec. Otóż ta cisza przed utworem muzycznym i po nim, choćby nie wiem jaki był rozrywkowy, stanowi granicę. Potem ten utwór jest zapamiętany i rozumiany przez człowieka jako pewna całość - wyjaśnił Miklaszewski.

Krytyk muzyczny dodał, że wewnątrz utworu muzycznego cisza jest tym, co powoduje oczekiwanie następnych dźwięków, właśnie owe "wsłuchiwanie się". - Jest to niezwykle istotny element muzyki, element wyrazowy, element sensu, coś, co niesie te niewerbalne w muzyce bez tekstu treści - stwierdził Miklaszewski.

W "Poranku Dwójki" mówiliśmy także o pierwszym Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Skrzypcowym im. Zbigniewa Seiferta.

Audycję prowadził Piotr Matwiejczuk.

mr/mc

Zobacz więcej na temat: Jazz lato MUZYKA wakacje
Czytaj także

Skrzypek, który robił samoloty. Pamiątki po Zbigniewie Seifercie

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2014 14:30
– Zbyszek był majsterkowiczem. Zrobione przez niego w dzieciństwie samoloty wiszą na mojej ścianie. Do Archiwum Polskiego Jazzu przekazałam fragment jednego z nich, obok zdjęć, fantastycznych listów czy notatek – mówiła Małgorzata Seifert, siostra wybitnego skrzypka jazzowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Zbigniewa Seiferta

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2014 15:31
Walczący o konkursowe trofea młodzi artyści z czterech stron świata, a w gronie jury giganci światowego jazzu – 16 lipca rozpoczyna się I Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Skrzypcowy im. Zbigniewa Seiferta, upamiętniający postać i dorobek polskiego geniusza jazzowych skrzypiec.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Anne Sophie Mutter, mistrzyni skrzypiec

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2014 15:50
Do wygrania płyta, na której znakomita artystka wykonuje wraz z Filharmonikami Berlińskimi Koncert skrzypcowy Dworzaka.
rozwiń zwiń