Michał Koterski: wszyscy jesteśmy dziećmi i tylko udajemy dorosłych
Ansel Adams (1902-1984) zaczynał swą karierę w czasach, gdy fotografia była czarno-biała. - Pamiętajmy, że żeby zrobić wtedy zdjęcie, trzeba było nosić ze sobą prawie pół samochodu sprzętu. Statyw ważył kilkadziesiąt kilo, aparat drugie tyle, klisze były szklane, i żeby znaleźć właściwy moment uchwycenia tego zdjęcia, właściwie światło, trzeba było godzinami, dniamy, a czasami i tygodniami czekać w odpowiednim miejscu na takie a nie inne światło - tłumaczył prof. Karol Radziwonowicz.
Zdjęcia amerykańskiego fotografika uważa on za niezwykle inspirujące. - Przeważnie są to pejzarze, bardzo często góry, również parki narodowe USA. Te czarno-białe fotografie mówią nam bardzo wiele o naturze, o przestrzeni. Oglądając te zdjęcia wydaje nam się, że jest to przestrzeń trójwymiarowa, mimo że mamy do czynienia z kartką papieru - podkreślał pianista i pedagog.
W cyklu rekomendacji "Poranka Dwójki" Karol Radziwonowicz polecał m.in. film "7 uczuć" Marka Koterskiego i Sonatę na klarnet Camille'a Saint-Saënsa.
***
Przygotowała: Anna Skulska
Gość: prof. Karol Radziwonowicz (pianista, pedagog, prezes Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Polskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie)
Data emisji: 17-22.12.2018
Godzina emisji: 8.00
Materiał został wyemitowany w audycji "Poranek Dwójki".
pg/bch