Dramat Witkacego z 1921 roku w reżyserii Natalii Korczakowskiej wystawiono 29 listopada 2018 w Los Angeles, 13 grudnia można go było zobaczyć podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie, teraz zaś pojawia sie w Warszawie.
- Dzieło powstało na podstawie tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim po samobójstwie swojej narzeczonej Jadwigi Janczewskiej. Borykał się wtedy z głęboką depresją, a podróż miała odwrócić jego uwagę od tej tragedii. Doświadczenie pustyni kalifornijskiej stało się wyprawą dwuwymiarową: geograficzną, ale i wewnętrzną - opowiadała reżyserka.
Korczakowska tłumaczyła także, że w tym dziele widać doskonale, jak Witkacy próbuje wypełnić lukę w zachodniej cywilzacji: - Chce dać człowiekowi możliwość dostępu do "poczucia dziwności istnienia", chroniącego od całkowitej automatyzacji, grożącej ludzkości w obliczu presjii polityczno-społecznych.
Sztuka w reżyserii artystki światową prapremierę miała w USA, w audycji rozmawialiśmy więc także o tym, jak wizje polskiego mistrza awangardy przyjmują się w innych państwach i kręgach kulturowych.
- W Kaliforni tradycje czytania Witkacego są bardzo silne. Do ich kultywowania przyczyniła się na pewno działalność krytyka i teoretyka teatru Jana Kotta, a także Daniela Geroulda - tłumacza i znawcy Witkacego. Za pomocą świetnych przekładów Gerould uwspółcześnił wizje pisarza, czyniąc z niego interesujące połączenie w stylu Tarantina z wycieczkami filozoficznymi - dodała Natalia Korczakowska.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadzi: Paweł Siwek
Gość: Natalia Korczakowska (reżyserka teatralna)
Data emisji: 12.02.2019
Godzina emisji: 9.30
at/bch