Nagrody Mediów Publicznych wracają w odświeżonej formule po 11 latach przerwy. Przyznają je trzy instytucje publiczne: Polskie Radio przyzna Nagrodę Mediów Publicznych w dziedzinie muzyki, Telewizja Polska - obrazu, a Polska Agencja Prasowa w dziedzinie słowa. Honorowym patronem Nagród jest Rada Mediów Narodowych.
Zwycięzców poznamy 16 września br. podczas gali w Teatrze Polskim w Warszawie. Każdy z nagrodzonych otrzyma statuetkę oraz czek na 100 tysięcy złotych. Nazwiska twórców nominowanych do nagród w każdej z trzech kategorii ogłoszono w połowie sierpnia na specjalnej konferencji prasowej:
Autorem idei ustanowienia Nagród Mediów Publicznych jest Krzysztof Czabański, będący obecnie przewodniczącym Rady Mediów Narodowych. Pomysł narodził się na przełomie 2007 i 2008 roku. K. Czabański, wówczas prezes Polskiego Radia, namówił do wspólnego przyznawania nagród ówczesnego prezesa TVP Andrzeja Urbańskiego.
Krzysztof Czabański podkreśla, że kontynuowanie przyznawania nagród przez Polskie Radio, TVP i PAP wpisuje się w wypełnianie misji mediów publicznych.
Odrodzenie idei Nagród Mediów Publicznych było możliwe dzięki współpracy Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej. Celem tych działań jest promowanie myśli budującej polską świadomość, niezależnie od formy jej przekazu. Wyróżnieni twórcy to osoby, które w dziedzinie słowa, muzyki i obrazu przyczyniły się do budowania narodowej wspólnoty.