Opis |
Dwadzieścia rozmów. Kilkadziesiąt uratowanych istnień. Prawdziwe wspomnienia, ludzkie emocje i opowieści ostatnich żyjących uczestników tamtych wydarzeń. Nieraz trudno uwierzyć, że te historie wydarzyły się naprawdę. Helena Goldstein zostaje Marią Bożek. Koleżanka ze szkolnej ławki pomaga jej wydostać się z krakowskiego getta, ukrywa na strychu kamienicy, organizuje wyjazd do Warszawy. I dzieli się z nią własną tożsamością. Józef Walaszczyk przyjmuje do zarządzanej przez siebie fabryki trzydziestu Żydów. By ich ocalić, musi negocjować z Niemcami. Po wojnie nazwą go polskim Schindlerem. Jeszcze kilkanaście lat temu przeprowadzenie tych rozmów byłoby niemożliwe. Bohaterowie długo dojrzewali do opowiedzenia światu o tym, co przeżyli i jak wiele ryzykowali, by ratować życie: krewnych i przyjaciół, ale także nieznajomych, przypadkowo spotkanych ludzi. O tym, co robili, często nie wiedzieli nawet ich najbliżsi. W Poranku Dwójki opowiemy o niezwykłej książce zawierającej wspomnienia Polaków obdarzonych tytułem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Bohaterowie opowiadają historie swoje i ludzi, którym pomogli. Ta książka to "Ostatni sprawiedliwi. Rozmowy z Polakami, którzy ratowali Żydów podczas II Wojny Światowej", o której rozmawialiśmy z jedna z autorek - Anną Piątkowską.
Odwiedził nas też Dominik Cieszkowski - wicedyrektor Bibliotek Narodowej. Zajrzeliśymy m.in do największej biblioteki cyfrowej w Polsce, trzeciej takiej w Europie, biblioteki, w której dostępne są zbiory od II wieku i najnowocześniejsze oprogramowanie. To POLONA, której czytelnicy zbliżamy się do 20 milionów skanów rocznie, a nasi czytelnicy zyskali teraz dostęp do tak wielu materiałów jak profesorowie z Cambridge czy Oxfordu. Rozmawialiśmy o „Patrimonium – digitalizacji i udostępnianiu polskiego dziedzictwa narodowego ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz Biblioteki Jagiellońskiej”.
W audycji również:
- rytm, ruch i urzekające słowo, czyli spektakl "Sen" na 143. urodziny Bolesława Leśmian
- Teatr Czterech, czyli międzypokoleniowy zespół regularnie funkcjonujący w
Muzeum Sztuki Współczesnej. Jako ostatni wraz z widzami gasi światła na
zakończenie wystaw czasowych, tworząc performatywne finisaże.
|