"Pułapka" Tadeusza Różewicza w reżyserii Ewy Małecki. "To wielowarstwowy dramat"

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2021 11:00
- Różewicz w swoim wspaniałym tekście prezentuje bogactwo tematów, a ja musiałam skoncentrować się na jednym z nich. Dramat dotyczy Franza Kafki, dlatego chciałam, aby moja adaptacja była moim głosem na temat tego utworu, ale też oddawała ducha Różewicza i Kafki - mówiła w Dwójce Ewa Małecki, reżyserka radiowej adaptacji "Pułapki"
Łukasz Lewandowski, Piotr Bajtlik podczas nagrania słuchowiska Pułapka
Łukasz Lewandowski, Piotr Bajtlik podczas nagrania słuchowiska "Pułapka"Foto: PR/Wojciech Kusiński

Tadeusz Różewicz forum 1200.jpg
"Pułapka" Różewicza. Premiera słuchowiska w Dwójce!

Posłuchaj
14:22 Poranek Dwójki 23.04.2021 Małecki.mp3 Ewa Małecki o radiowej adaptacji dramatu Tadeusza Różewicza "Pułapka" (Poranek Dwójki)

Już w niedzielę (25.04) w cyklu "Wieczór ze słuchowiskiem" będziemy mogli wysłuchać premiery radiowej adaptacji "Pułapki" Tadeusza Różewicza, który jest jednym z patronów literackich 2021 roku. Jak podkreśliła reżyserka dzieła, było to dla niej ogromne wyzwanie, któremu towarzyszyła ekscytacja.

- "Pułapka" to dramat znany mi od dawna. Dramat bardzo interesujący, wielowarstwowy, frapujący i zapraszający wręcz do tego, żeby się nad nim pochylić i go zgłębić. I kiedy dowiedziałam się, że jest możliwość, bym go opracowała, dostosowując do formy słuchowiska, poczułam wielką radość - wyznała Ewa Małecki.

Czytaj też:

Tadeusz Różewicz forum 1200.jpg
Radiowa Dwójka wspomina Tadeusza Różewicza

W sztuce słuchacz wędruje przez labirynt myśli, obaw i wspomnień głównego bohatera, poszukującego rozwiązania dla narastających problemów i drogi ucieczki od doskwierającej rzeczywistości i obrazów, które podsuwa udręczona pamięć.

- Zajęłam się tu zagadnieniem artysty - wyjaśniła reżyserka. - Mamy do czynienia z romantycznym etosem pisarza cierpiącego, niezrozumianego przez tych, którzy są wokół niego. Bardzo ważny jest też konflikt Franza z ojcem. Ma to przełożenie na psychoanalizę Junga, z której wynika, że człowiek nie jest dorosły, dopóki nie umrze jego ojciec. Dopiero wtedy dojrzewamy i stajemy się wolni. A Kafka do 35 roku życia mieszkał z rodzicami i to była toksyczna relacja, mocno określająca pisarza.

Czytaj też:

Ewa Małecki na kanwie dramatu Różewicza starała się zbudować formułę inspirowaną seansami hipnotycznymi. - Podczas tych sesji bohater powraca do wydarzeń z przeszłości i próbuje je uporządkować, odnaleźć się w nich, jednak okazuje się to niemożliwe ze względu na jego nadwrażliwość, powodującą liczne problemy ze środowiskiem. Należy natomiast mieć na uwadze, że gdyby nie te neurozy, najprawdopodobniej nie byłoby artysty.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Roch Siciński

Gość: Ewa Małecki (reżyserka)

Data emisji: 23.04.2021

Godzina emisji: 9.30

am

Czytaj także

Szymon Kuśmider: "Wyszedł z domu" to gorzka komedia

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2020 16:30
- Uśmiech pojawia się tu w wielu momentach. Myślę, że szczególnie w tych fragmentach, w których widzimy siebie w odprysku rodzinnych relacji: między córką a ojcem, synem a matką, między małżeństwem, ale również w tym, co jest w nas groteskowe - mówił w Dwójce reżyser słuchowiska na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Rozmowy w Alei Zdrowia". Różewicz spotyka Prusa

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2020 13:40
W audycji przypomnieliśmy słuchowisko Wacława Tkaczuka z 2007 roku osnute na motywach humoreski Tadeusza Różewicza pt. "Młodzian Głowacki Aleksander obyczajami wzorowymi zalecający się".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Recycling" Różewicza - słuchowisko w rytmie poezji

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2021 16:33
W sobotnim "Wieczorze ze słuchowiskiem" przypomieliśmy słuchowisko "Recycling" będące adaptacją wierszy Tadeusza Różewicza, w reżyserii Waldemara Modestowicza.
rozwiń zwiń