Koncert "Nowe oblicza tradycji" na sukę biłgorajską i oktet wokalny. Prapremiera projektu

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2022 10:01
Zaczęło się od poszukiwań - nietypowego, ludowego brzmienia, które można by połączyć ze śpiewem. I od odkrycia zaginionego, nieistniejącego już instrumentu, którego żaden egzemplarz nie przetrwał do dzisiaj. Zrekonstruowany z rycin i opisów z inicjatywy Marii Pomianowskiej (multiinstrumentalistki, wokalistki, kompozytorki) zyskał drugie życie.
Audio
  • Maria Pomianowska o koncercie Nowe oblicza tradycji (Dwójka/Poranek Dwójki)
Maria Pomianowska ponad 20 lat temu zaczęła swoją trwającą do dziś muzyczną podróż dookoła świata
Maria Pomianowska ponad 20 lat temu zaczęła swoją trwającą do dziś muzyczną podróż dookoła świataFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Teraz nadarza się świetna okazja, by przekonać się o nieodkrytych możliwościach, które tkwią w suce biłgorajskiej. Nowe oblicza tradycji - tak nazywa się specjalny koncert przygotowany przez Marię Pomianowską i gości, w którym na pierwszym planie są oktet wokalny i właśnie suka biłgorajska, najbardziej tajemniczy polski instrument ludowy.

- Kiedy ja zaczęłam się zajmować z Ewą Dahlig i Andrzej Kuczkowskim (red. lutnikiem) rekonstrukcją suki na cele estradowe, to chodziło mi, żeby była to nie tylko ciekawostka z przeszłości o dziwnej nazwie, ale żeby był to instrument, który może wywoływać emocje w słuchaczach, inaczej niż inne instrumenty smyczkowe. Na początku było to wyjęcie jej z nieistnienia, te blisko 30 lat temu - mówiła w audycji Maria Pomianowska, zapraszając na warszawski koncert "Nowe oblicza tradycji". Jak tłumaczyła artystka, cały fundament gry na suce trzeba było również zrekonstruować, a wręcz stworzyć - od sposobu artykulacji, przez techniki trzymania, po repertuar. - Wszystko było stworzone od zera - mówiła Pomianowska.

Stąd zrodził się pomysł na projekt "Nowe oblicza tradycji". Jego fundamentem są trzy nowe kompozycje na sukę biłgorajską i oktet wokalny, zamówione u znakomitych kompozytorów z Polski, Łotwy i Serbii, które powstały w 2021 roku. Suka biłgorajska jest tradycyjnym polskim instrumentem ludowym, który z inicjatywy Marii Pomianowskiej został zrekonstruowany i towarzyszy artystce na salach koncertowych całego świata. Nowe kompozycje będą̨ pierwszymi współczesnymi utworami skomponowanymi na ten instrument, w związku z czym inicjatorzy wydarzenia żywią̨ nadzieję na odkrycie nowych możliwości technicznych i brzmieniowych suki biłgorajskiej.

Kompozycje wykonują solistka – Maria Pomianowska specjalizująca się w grze na instrumentach z rodziny fideli, w tym na suce biłgorajskiej oraz  oktet wokalny (zespół projektowy). Wykonawców poprowadzi dyrygent – Karol Kisiel. 

KONCERT "Nowe oblicza tradycji": wtorek, 19 lipca o godz. 18 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy:

Maria Pomianowska - suka biłgorajska, fidel płocka
Magdalena Łaszcz - sopran
Alicja Giętkowska-Liguz - sopran
Ksenia Sawczenko - mezzosopran
Joanna Ślesicka - alt
Jan Suchorzewski - tenor
Adam Kupper - tenor
Dominik Mazan - bas-baryton
Mateusz Kempa - bas
Karol Kisiel – dyrygent

Program:

Maria Pomianowska: Impresje na temat melodii ludowych na sukę i głosy
Aleksandra Vrebalov: Angelic Incantations na sukę biłgorajską i oktet wokalny
Maria Pomianowska: Podróż na sukę i głosy
Anna Rocławska-Musiałczyk: Sześć pieśni sobie śpiewanych na sukę biłgorajską i oktet wokalny
Maria Pomianowska: Nadzieja na fidel solo
Ugis Prauliņš: Fortuna na sukę biłgorajską i oktet wokalny


***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki

Przygotowała: Aleksandra Tykarska

Data emisji: 16.07.2022

Godzina emisji: 9.14