Kołysanki na biegunach, nowy projekt Karoliny Beimcik

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2023 10:00
Kołysanka to szczególny rodzaj twórczości, miała być pierwszym kontaktem dziecka z muzyką i słowem. Kołysanek słuchamy jak dzieci, ale sami potem śpiewamy je swoim pociechom> jest to jeden z najważniejszych sposobów wzmacniania relacji rodzica i dziecka.
Audio
  • Kołysanki na biegunach, nowy projekt Karoliny Beimcik (Poranek Dwójki)
Kołysanki na Biegunach to nowy projekt wokalistki Karoliny Beimcik
Kołysanki na Biegunach to nowy projekt wokalistki Karoliny BeimcikFoto: mat. pras.

Kołysanki to pełny ekspresji i wyrazu sposób na wzmacnianie rodzicielskich więzi i relacji rodzinnych: uspokajają, redukują stres, są świetnym fundamentem do nauki języków. Karolina Beimcik w swoim nowym projekcie korzysta z dwuznaczności terminu, "na biegunach" odnosi się zarówno do różnych krańców świata, z których artystka czerpie inspiracje, jak i bujanego fotela, na którym w bajkach tak często czytano i śpiewano dzieciom. Na płycie usłyszymy więc kołysanki z różnych krajów i w różnych językach: ukraińskim, polskim, hindi, hiszpańskim, japońskim, chorwackim. O pomyśle i samej płycie Karolina Beimcik opowiedziała w audycji.

Do tego:

  • Poleski Skład Smyczkowy to pierwszy na polskiej scenie tradycyjnej zespół, który podjął się rekonstrukcji ludowej muzyki instrumentalnej Polesia. Muzycy nie mieli łatwego zadania, ponieważ pozostało już bardzo niewielu praktykujących poleskich skrzypków. Wczoraj, w klubie Proces Kawki w Warszawie, odbył się koncert promujący materiał, który niedługo prawdopodobnie ukaże na płycie. Z artystami Poleskiego Składu Smyczkowego - Janem Tarkowskim, Bartłomiejem Woźniakiem, Paulą Kinaszewską i Mateuszem Niwińskim rozmawiał Piotr Dorosz. A my czekamy na ich płytę.

    Posłuchaj
    06:08 PR2 2023_02_11-07-52-32 poleski skład.mp3 Nowy Poleski Skład Smyczkowy (Poranek Dwójki)

     

  • Orkiestra dęta budzi miasto świtem czwartego grudnia. Orkiestra otwiera mecz na Stadionie Śląskim. Z trudem przebija się przez głosy dziesiątki tysięcy zgromadzonych na trybunach osób. Dostojna czerń mundurów i ciężar dźwięków towarzyszy górnikom w ich ostatniej drodze. Orkiestra wita, orkiestra żegna. Na stadionie, w telewizji, na ulicy, w parku, na cmentarzu. Orkiestry Dęte – nie tylko górnicze, przez wiele lat były istotną częścią kulturowego krajobrazu Górnego Śląska. Tymczasem na przestrzeni ostatnich 30 lat z tych terenów zniknęło bezpowrotnie kilkadziesiąt zespołów, często o ponad stuletniej historii. Z upadkiem ery przemysłu ciężkiego, zmuszono orkiestry do samodzielnego radzenia sobie na wolnym rynku. Jak udaje im się przetrwać? Co dziś znaczą górnośląskie orkiestry dęte? Czy mają swoją publiczność? I przyszłość? Mówi Marlena Hermanowicz - społeczna ambasadorka i miłośniczka orkiestr dętych.
    Posłuchaj
    06:38 PR2 2023_02_11-08-12-34 hermanowczi orkiestry.mp3 Górnośląskie orkiestry dęte (Poranek Dwójki)
     
  • W czwartek 10 lutego w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej po raz 51. rozpoczął się Góralski Karnawał, największe tego typu wydarzenie w Polsce, podczas którego spotykają się najlepsze grupy kolędnicze, przede wszystkim z południa kraju. Karnawał to także konkurs taneczny, wieczorami rywalizują ze sobą góralscy tancerze, którym nierzadko kibicują mieszkańcy ich wsi, tłumnie przyjeżdżający do Bukowiny. Na miejscu są także Magda Tejchma i Mariana Kril, które rozmawiały z kolędnikami, jurorami, prowadzącymi i dyrektorem Domu Ludowego.
    Posłuchaj
    07:23 PR2 2023_02_11-08-39-03 karnawał.mp3 Relacja z 51. Góralskiego Karnawału (Poranek Dwójki)
     
  • Czterodniowe warsztaty muzyczne z udziałem uczennic i uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu zaowocowały płytą „Radomska Szkoła Improwizacji”, która dziś jest naszą płytą poranka. Podczas zajęć młodzi muzykanci poszerzyli swoje muzyczne horyzonty, poznając powiślaki – ludowe melodie taneczne, charakterystyczne między innymi dla regionu radomskiego. Przewodnikami po świecie tradycji była Olga Kozieł, Sébastien Beliah, Zdzisław Kwapiński i Barbara Michalec, a warsztatom i nagraniom płyty w Radomiu przysłuchiwała się Hanna Szczęśniak.
    Posłuchaj
    09:25 [i] 11.02 RADOM.mp3 Radomska Szkoła Improwizacji na płycie (Poranek Dwójki)
     

PLAYLISTA


  1. Florence Beatrice Price Adoration, aranż. na wiolonczelę i orkiestrę Julian Riem, wyk. Raphaela Gromes (wiolonczela), Lucerne Festival Strings, Daniel Dodds
  2. Ballaké Sissoko Ta Nyé, wyk. Ballaké Sissoko (kora), Émile Parisien (saksofon), Vincent Peirani (akordeon), Vincent Ségal (wiolonczela)
  3. George Enescu Impromptu concertant, wyk. Sarah Nemtanu (skrzypce), Romain Descharmes (fortepian)
  4. Henry Purcell Aria „When I Am Laid in Earth” z opery „Dydona i Eneasz Z. 626”, aranż. na zespół kameralny Gianluigi Trovesi
  5. Jan Sebastian Bach & Nicolas Godin Club Nine
  6. Michel Lambert D’un feu secret, wyk. Cécile McLorin Salvant (śpiew), Sullivan Fortner (syntezatory)
  7. André Manoukian Soufi Dance
  8. Jerzy Fryderyk Haendel, Suita nr 8 f-moll HWV 433 cz I Preludium i cz II Allegro Seong-Jin Cho
  9. Joseph Decosimo & Alice Gerrard Apple Brandy
  10. Oan Kim Agony
  11. Bill Laurence & Michael League Sant Esteve
  12. Radomska Szkoła Improwizacji Od puzonisty
  13. Józef Haydn Sonata Es-dur Hob. XVI:49, III. Finale. Tempo di Minuet, aranż. na dwie gitary Edin Karamazov, wyk. Edin Karamazov (gitara), Pavel Steidl (gitara)
  14. Kham Meslien Gnawen
  15. Radomska Szkoła Improwizacji Powiślunka
  16. Radomska Szkoła Improwizacji Wędrowiec
  17. Babooshki Za szto pijem
  18. Martin Stadtfeld Sun & Moon
  19. Gabi Hartmann Coração Transparente
  20. Stella Chiweshe Ndabaiwa 

***

Tytuł audycji: folkowy Poranek Dwójki 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 11.02.2023

Godzina emisji: 9.30