Nagrody miesięcznika "Teatr". "Najważniejsza jest umiejętność budowania postaci"

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2023 10:00
- Agnieszka Przepiórska i Roman Gancarczyk to były kandydatury, które nie podlegały dyskusji. Agnieszka Przepiórska w monodramie gra Barbarę Sadowską, od początku to jej kunszt aktorski decyduje o efekcie końcowym. W spektaklu "Pewnego długiego dnia" kilkoro aktorów, w tym Roman Gancarczyk, gra w pustej przestrzeni na tle białego ekranu. Okazuje się, jak wiele zależy od aktorskich umiejętności - mówił w Dwójce Jacek Kopciński, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".
Roman Gancarczyk - laureat Nagrody miesięcznika Teatr za kreację aktorską w sezonie 20222023
Roman Gancarczyk - laureat Nagrody miesięcznika "Teatr" za kreację aktorską w sezonie 2022/2023 Foto: Piotr Guzik / Forum
  • W "Poranku Dwójki" wysłuchaliśmy relacji z gali wręczenia Nagród "Teatru" za najlepszą reżyserię i najlepszych aktorów w sezonie 2022/2023.
  • Agnieszka Przepiórska i Roman Gancarczyk zostali nagrodzeni za kreacje aktorskie, Wojciech Faruga za reżyserię, a Nagrodę Specjalną "Teatru" otrzymali twórcy i twórczynie spektaklu "1989".
  • Gala odbyła się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Agnieszka Przepiórska i Roman Gancarczyk - bezdyskusyjni laureaci

We wrześniowym numerze miesięcznika "Teatr" poznaliśmy laureatów nagród przyznawanych za kreacje i reżyserię minionego sezonu. - Agnieszka PrzepiórskaRoman Gancarczyk to były kandydatury, które nie podlegały dyskusji. Agnieszka Przepiórska w monodramie gra Barbarę Sadowską, od początku to jej kunszt aktorski decyduje o efekcie końcowym - mówił Jacek Kopciński, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr".

Siła przekazu zachowana na spotkanie z widzem

Agnieszka Przepiórska podkreśliła zasługi autora tekstu Piotra Rowickiego i reżyserki Anny Gryszkówny. - To była łagodna praca, do prób generalnych nie wchodziłam w rolę na sto procent, chciałam tę siłę przekazu zachować na spotkanie z widzem. Każde spotkanie z moją postacią jest intymne i bardzo ważne. Jest wrażliwa, delikatna, a jednocześnie ma w sobie siłę, aby przetrwać trudne czasy. To dla mnie bardzo inspirujące i poruszające - zaznaczyła aktorka.

Rodzaj radykalnego aktorskiego minimalizmu

Roman Gancarczyk opowiedział o swej roli. - Jest to jakiś rodzaj radykalnego aktorskiego minimalizmu. Wiele lat nie miałem możliwości zagrania czegoś tak intensywnego i ciekawego. To klasyka amerykańskiego dramatu, realizm psychologiczny, sfera psychologii nie jest trudnością. Ale element rzemiosła nie jest łatwy, zmienne jest tempo dialogu, rytmu tego spektaklu - mówił. 


Posłuchaj
06:54 2023_10_17 08_09_13_Dwojka_Poranek_Dwojki.mp3 Nagrody miesięcznika "Teatr". "Najważniejsza jest umiejętność budowania postaci" (Poranek Dwójki)

 

Wiele zależy od aktorskich umiejętności

Jacek Kopciński mówił o spektaklu "Pewnego długiego dnia". - Kilkoro aktorów, w tym Roman Gancarczyk, gra w pustej przestrzeni na tle białego ekranu. Okazuje się, jak wiele zależy od aktorskich umiejętności - stwierdził.

Szlachetna sztuka teatru opiera się na aktorze

Dodał, że szczególnie cieszą go tegoroczne nagrody. - W polskim teatrze od pewnego czasu zaczęła dominować technologia. W wielu, czasem ciekawych spektaklach elektronika, projekcje, obrazy zaczęły przesłaniać aktorów. W teatrze najważniejsza jest umiejętność budowania postaci, wiele zależy od reżyserów. Mam na myśli Wojciecha Farugę, Luka Percevala i innych, którzy powoli wracają do szlachetnej sztuki teatru, która opiera się na aktorze - powiedział.

Czytaj też:

Prestiżowe nagrody redakcji "Teatru" przyznawane są od lat. Nagroda im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie istnieje od 1976 roku, Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepsze kreacje aktorskie ustanowiono w 1984 roku. Jury w składzie: Dominik Gac, Katarzyna Flader-Rzeszowska, Szymon Kazimierczak, Jacek Kopciński (przewodniczący) i Katarzyna Tokarska-Stangret wyłoniło laureatów za sezon teatralny 2022/2023:

  • Wojciech Faruga za reżyserię "Dekalogu" na podstawie "Dekalogu" Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza w Teatrze Narodowym w Warszawie,
  • Agnieszka Przepiórska za rolę Barbary Sadowskiej w spektaklu "W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej" Piotra Rowickiego w reżyserii Anny Gryszkówny wyprodukowanym przez Dom Spotkań z Historią w Warszawie oraz w uznaniu za wkład w rozwój monodramu biograficznego,
  • Roman Gancarczyk za rolę Jamesa Tyrone’a w spektaklu "Pewnego długiego dnia" na podstawie "Long Day’s Journey into Night" Eugene’a O’Neilla w reżyserii Luka Percevala w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie,
  • Nagrodę Specjalną "Teatru" otrzymali twórcy i twórczynie spektaklu "1989", koprodukcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, za brawurową, zniuansowaną i opowiedzianą współczesnym językiem estetycznym interpretację wydarzeń z najnowszej historii Polski, których przywołanie staje się pytaniem o możliwość istnienia narodowej wspólnoty.

[wykorzystano materiały Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego]

***

Przygotowała: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Data emisji: 17.10.2023

Godzina emisji: 8.10

Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki".

mo

Czytaj także

Grażyna Barszczewska: 50 lat na scenie - jestem nasycona

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2022 09:50
- Daję z siebie wszystko, co mogę, i jeszcze więcej, na każdym przedstawieniu. To jest cudowne, że publiczności jesteśmy potrzebni - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Grażyna Barszczewska. Aktorka obchodzi 50-lecie pracy scenicznej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marta Lipińska: życie Bronisława Pawlika wypełniały film, teatr i radio

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 17:00
- Z Bronisławem Pawlikiem połączyło mnie prawie 30 lat znajomości i pracy. W radiu sam siebie reżyserował i poprawiał. Nie lubił wspomnień "Misia z okienka", choć dzieci go uwielbiały i to było coś wspaniałego. Udzielał niewielu wywiadów, niechętnie mówił o sobie. Był wspaniałym aktorem farsowym, a to największa sztuka w naszym zawodzie - mówiła w Dwójce aktorka Marta Lipińska.
rozwiń zwiń