Przeciwstawianie sobie muzyki dawnej i "tradycyjnej”, "mainstreamowej” muzyki klasycznej (czy, jak mówimy w Polsce, "muzyki poważnej”) ma swoją historię i liczne uzasadnienia. Wiele z nich straciło aktualność, bowiem muzyka dawna stała się już wiele lat temu pełnoprawnym uczestnikiem życia kulturalnego, a są miejsca, w których wręcz je zdominowała.
Część tych "uzasadnień” ma dzisiaj charakter raczej anegdotyczny, inne niebezpiecznie ocierają się o stereotyp. Istnieją jednak pewne elementy, które pozwalają nam mówić, że świat muzyki dawnej, środowisko jej wykonawców i słuchaczy pozostają wciąż fenomenem w pewnym sensie "osobnym”. Do takich osobliwości tego świata należy okoliczność, że pozwala on muzykom na spokojny rozwój przez okres całej kariery. Nie znajdziemy tutaj presji, by drogę zawodową zaczynać w wieku lat "nastu” i obowiązkowo od wygrania jakiegoś konkursu. Przeciwnie: granice wieku juniorskiego przesunięte są mocno w czasie. Wynika to także z faktu, że pojęcie "muzyki dawnej” dotyczy takiej części dziejów muzyki europejskiej, kiedy bycie wirtuozem czy solistą najczęściej pozostawało w relacji wtórnej w stosunku do bycia częścią zespołu.
Gośćmi majowe festiwalu są: Leila Schayegh, Jörg Halubek i Elena Andreyev. Należą do innych pokoleń, a ich artystyczne losy układały się bardzo różnie, ale we wszystkich trzech przypadkach decyzja o rozpoczęciu działalności solowej pojawiała się w momencie, gdy czuli się do tego gotowi, niezależnie od wieku, niezależnie od tzw. kultu młodości. Świat muzyki dawnej na to pozwala i to w nim bardzo lubimy. O festiwalu rozmawialiśmy z jego koordynatorką Anetą Nowak.
W programie także relacja z wręczenia nagrody "Kustosz Pamięci Narodowej". Przyznawana jest ona osobom, z których życiorysów i dzieł mogą dziś korzystać młode pokolenia. Polskie Radio jest patronem medialnym tej nagrody.
Rozmawialiśmy także z jednym z najważniejszych rosyjskich reżyserów teatralnych, z Lwem Dodinem
Audycję prowadził Marcin Pesta