Paul Badura-Skoda. Prekursor gry na dawnych instrumentach
Przed konkursowymi zmaganiami, które odbędą się w dniach 2-14 września 2018 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Andrzej Sułek w audycji "Fortepianiści" rozpoczął prezentację jurorów tych zawodów. Wśród nich znalazł się rosyjski pianista Nikolai Demidenko. - To muzyk doświadczony i o ogromny dorobku, dlatego jego spojrzenie na to, co czynią młodsi przy fortepianie, może mieć duże znaczenie - oceniał Andrzej Sułek.
Prowadzący audycję zwrócił uwagę, że Demidenko ma w dorobku tylko jedną płytę nagraną na fortepianie historycznym, zrealizowaną w ramach "czarnej serii" dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. - Może to budzić niepokój, bo Demidenko nie poszedł za głosem i brzmieniem dawnego fortepianu, ograniczając się w swej dotychczasowej działalności do tej jednej próby. Czy na konkursowe wykonania będzie patrzył z punktu widzenia pianisty, który spróbował, ale nie jest przekonany? A może będzie starał się nie oceniać przez pryzmat specyfiki dawnego instrumentu, ale przez pryzmat uniwersalnych wartości, które niesie muzyka Chopina - zastanawiał się Andrzej Sułek.
Zupełnie inaczej w konkursowym kontekście prezentuje się dorobek kolejnego jurora Tobiasa Kocha. Pianista ten od początku swojej kariery poświęcił się studiowaniu gry na instrumentach z epoki. W jego przypadku Andrzej Sułek zwrócił uwagę na wątpliwości, jakie może Koch mieć wobec instrumentów przygotowanych na zawody przez NIFC.
W audycji zabrzmiały też utwory, spośród których uczestnicy I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych mogą wybierać w pierwszym etapie zmagań: Johanna Sebastiana Bacha - wybrane Preludia i fugi, Fryderyka Chopina - wczesne polonezy, polonezy Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego i Marii Szymanowskiej.
***
Tytuł audycji: Fortepianiści
Prowadzi: Andrzej Sułek
Data emisji: 5.08.2018
Godzina emisji: 16.00
bch/jp