1 lutego premierę miała winylowej wersja płyty Adama Makowicza "Swinging Ivories". Ten mistrz improwizacji, wybitny pianista i kompozytor karierę muzyczną rozpoczynał na początku lat 60. w Krakowie. Współpracował m.in. z Tomaszem Stańko, Andrzejem Kurylewiczem czy Zbigniewem Namysłowskim. Występował ze słynną Duke Ellington Orchestra oraz z najwybitniejszymi artystami jazzowymi, takimi jak Sarah Vaughan, Earl Hines, Teddy Wilson, George Shearing, Marian McPartland, Benny Goodman czy Herbie Hancock.
Adam Makowicz dużo nagrywał dla wytwórni fonograficznej CBS Columbia. Grał w amerykańskich klubach jazzowych oraz w renomowanych salach koncertowych takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku. Brał udział na prestiżowych europejskich i amerykańskich festiwalach jazzowych np. Newport w stanie Rhode Island.
- Największa zaleta i indywidualność muzyka jazzowego polega na tym, że tworzy swój własny dźwięk na instrumencie. Na fortepianie jest to akurat troszeczkę trudniejsze, bo jest to instrument perkusyjny. Dla Latynosów na przykład fortepian współgra z perskusją - tłumaczył gość Dwójki.
Jak funkcjonowało środowisko jazzowe w głębokim PRL? Co było wówczas "oknem na świat" dla rodzimych muzyków? Jak Stany Zjednoczone stały się "drugim domem" dla Adama Makowicza? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadził: Tomasz Obertyn
Gość: Adam Makowicz (jazzman, pianista, kompozytor)
Data emisji: 15.02.2019
Godzina emisji: 8.30
pg/jp